Tien miljoen liedjes worden nooit beluisterd

Muziekbubbel

Een derde van alle liedjes op Spotify wordt nooit beluisterd. Het Zweedse bedrijf wil abonnees uit hun ‘muziekbubbel’ helpen.

‘One dance’ van de Canadese rapper Drake is het eerste nummer dat meer dan 1 miljard keer is beluisterd op Spotify, meldde de dienst vorige maand. Met 4,7 miljard streams was Drake in 2016 het best beluisterd, beter dan Justin Bieber en Rihanna.

Daartegenover staat dat een derde van de 30 miljoen liedjes op Spotify nooit wordt afgespeeld. En dat wil het Zweedse bedrijf verbeteren. Matthew Ogle (37), productontwikkelaar van Spotify, bedacht drie tools die abonnees moeten helpen hun smaak te verbreden. Discover Weekly, Release Radar en Daily Mix moeten hen helpen uit hun ‘muziekbubbel’.

Wat is het verschil tussen de drie?

Ogle: „Discover Weekly raadt je onderbeluisterde tracks aan op basis van wat je eerder hebt beluisterd. Release Radar is een selectie van nummers die net zijn verschenen op Spotify, toegesneden op jouw luistergedrag. En Daily Mix – gepersonaliseerde radio – deelt je muziek in in maximaal zes afspeellijsten, op artiesten die bij elkaar passen en voegt daar vergelijkbare nieuwe nummers aan toe. En dan is er nog New Music Friday, de lijst met nieuwe muziek die iedere week handmatig wordt bijgewerkt door onze curatoren.”

Hoe kom ik als artiest in Discover Weekly terecht?

„Iedere maandag vult een algoritme automatisch de lijst op basis van liedjes die je zelf aan je bibliotheek hebt toegevoegd. Iedere Discover Weekly-lijst is anders.”

Spotify heeft wereldwijd zeventig curatoren die fulltime muziek toevoegen aan afspeellijsten. Sommige lijsten, Today’s Tophits (12 miljoen volgers) en Rap Caviar (5 miljoen), hebben hetzelfde effect als aanschuiven bij Oprah of DWDD: in een wip heb je veel meer fans. Daarnaast kan elke gebruiker lijsten (playlists) maken die anderen kunnen volgen.

Maakt het uit wie muziek toevoegt? Een playlist van Kanye West heeft meer impact dan van mijn moeder.

„Dat is een grote uitdaging voor ons: wat is de impact van de curator van een playlist? Smaakmakers hebben meer invloed. Soms hebben blogs al over een nummer geschreven voordat het op Spotify staat.”

Kan je als platenlabel zorgen dat een liedje hoger in de lijsten komt?

„Nee, dat is technisch gezien onmogelijk. Curatoren hebben ook geen rechtstreeks contact met labels.”

Maar er zijn ook afspeellijsten die worden bijgehouden door externe curatoren – buiten uw gezichtsveld.

„Muzikale poortwachters komen overal vandaan. Hoe zij hun keuzes maken, daarop hebben wij geen zicht. Maar als je een slecht nummer probeert te pluggen door te betalen, komt het misschien op een paar afspeellijsten extra terecht, maar de kans is klein dat het daarna verder wordt overgenomen.”

Spotify laat later, na het interview met Ogle, nog weten dat het elke beschuldiging zal onderzoeken van het betalen om een liedje op een lijst te krijgen. Het bedrijf zegt actie te ondernemen tegen gebruikers die de voorwaarden overtreden.

Tot slot, Discover Weekly en Release Radar zijn gebaseerd op je eigen smaak. Hoe zorg je dat je niet opgesloten blijft in je eigen bubbel?

„Daar moeten we beter in worden. Het beste wat we nu kunnen doen is meerdere van dit soort features aanbieden. Er is ook Fresh Finds, met 428.000 volgers, een lijst met artiesten met minder dan 1.000 volgers. Een curator in New York stelt die lijst samen met software die nummers op ‘culturele signalen’ screent. Onze curator in Amsterdam kan zeggen: ‘Deze artiest verdient meer luisteraars, zet hem ook op de lijst’. Dat kan het bereik van een artiest van 20 naar 20.000 luisteraars omhoog schroeven. En dan kan je weer worden opgepikt door Discover Weekly. Zo proberen we nieuwe muziek in het systeem omhoog te krijgen, maar dat is iets wat we nog leren.”

    • Rolinde Hoorntje