Nederlanders kopen opnieuw meer vuurwerk

Er is dit jaar 68 miljoen euro besteed aan het kopen van rotjes en siervuurwerk is de verwachting. Dat betekent opnieuw een stijging van de uitgaven.

De Vuurwerkhal in Rijswijk. Foto: ANP

Nederlanders hebben dit jaar weer meer geld uitgegeven aan vuurwerk. Volgens Leo Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland is de vuurwerkbranche daarmee “uit het dalletje” gekomen.

Twee jaar terug werd 63 miljoen euro uitgegeven aan vuurwerk, in 2015 was het 65 miljoen en nu is het 68 miljoen euro, schat Groeneveld na een rondgang langs de grote vuurwerkimporteurs.

Er was zoals altijd veel vraag naar het zogenaamde jeugdvuurwerk als sterretjes, maar vooral het duurdere siervuurwerk was populair. Online schaften mensen voor gemiddeld 99 euro vuurwerk aan, vooral duurder en mooi vuurwerk.

Dat is een tientje meer dan vorig jaar, zegt Groeneveld. Volgens hem geeft dat aan dat mensen de traditie willen behouden en willen genieten van een klein feestje met familie en vrienden.

Uit een peiling van EenVandaag bleek onlangs juist dat een meerderheid van de samenleving af wil van het consumentenvuurwerk als er dan tenminste een grote vuurwerkshow door de gemeente wordt georganiseerd. Zestig procent van de mensen is voor zo’n model.