Toont Nederlandse geschiedenis op de Biënnale

Wendelien van Oldenborgh (54), kunstenaar

Er wordt vaak geklaagd dat de Biënnale van Venetië, opgericht in 1895, een ouderwets instituut is. En dat de landenpaviljoens een postkoloniale erfenis zijn.

Maar voor Wendelien van Oldenborgh (1962), een kunstenaar die in haar werk al jaren onderzoek doet naar de postkoloniale geschiedenis, is die omstreden opzet juist een interessant uitgangspunt. In het Nederlandse paviljoen zal ze komende zomer haar tentoonstelling Cinema Olanda presenteren. „We willen zo het uitgangspunt van de Biënnale, dat je je eigen land representeert, tegen de trend in serieus nemen”, zegt Wendelien van Oldenborgh.

Van Oldenborgh, die lange tijd in het buitenland verbleef, schrok bij terugkomst hoe intolerant en xenofoob de Nederlandse samenleving was geworden.

In haar nieuwe werken richt ze haar camera onder meer op de sociale woningbouw in de Rotterdamse wijk Pendrecht en de Amsterdamse Bijlmer. Op het hoogste internationale platform voor kunstenaars zal ze de Nederlandse multiculturele samenleving een spiegel voorhouden.

Sandra Smallenburg