Spreidingsbeleid voor museumbezoek

Om het nog jaarlijks toenemende aantal museumbezoekers beter te spreiden over het land, werkt het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC Holland Marketing) sinds kort met ‘verhaallijnen’. Hierbij worden plaatsen aan elkaar gekoppeld die een gemeenschappelijk thema delen. De eerste verhaallijn, ‘Van Gogh’, dateert van 2015. Buitenlandse toeristen werden er toen op geattendeerd dat ze Van Gogh niet alleen konden gaan zien in Amsterdam, maar ook in Gelderland (Kröller-Müller Museum) en Brabant (waar hij werd geboren en opgroeide). Dit leidde tot bezoekersrecords in Zundert en Nuenen.

Volgend jaar, 2017, is het 100 jaar geleden dat De Stijl werd opgericht. Hiervoor heeft NBTC Holland Marketing de verhaallijn ‘Van Mondriaan tot Dutch Design’ ontwikkeld, waar intussen 28 culturele instellingen aan zijn verbonden. Daaronder bevinden zich grote musea (Gemeentemuseum Den Haag, Kröller-Müller Museum, Centraal Museum Utrecht), maar ook veel kleinere.

De afgelopen vijf jaar nam het museumbezoek met zo’n vijftig procent toe, tot bijna 30 miljoen. Tweederde van die bezoekers gaat naar musea in Noord- en Zuid-Holland. Ook dit jaar werden daar records gebroken, zoals 2,1 miljoen bezoekers aan het Van Gogh Museum en 495.000 voor het Amsterdam Museum. NBTC Holland Marketing werkt nog aan andere verhaallijnen, zoals ‘Nederland Waterland’, ‘De Gouden Eeuw’ en ‘Kastelen en Landhuizen’.

Drachten pagina 11