Gaat online stemmen winnen

Sybren Kooistra (29), mediastrateeg

Sociale media zouden wel eens een doorslaggevende rol kunnen gaan spelen bij de Tweede Kamerverkiezingen in maart, net als bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Dat realiseerde datajournalist Sybren Kooistra zich ook. En omdat hij vindt dat „deze tijd roept om echt engagement”, zegde hij zijn baan bij de Volkskrant op om de online campagne van GroenLinks te gaan leiden.

„Gingen politici vroeger met folders de straat op, nu kunnen ze een veelvoud van die mensen bereiken met één goed getimede post”, zegt Kooistra. In een succesvolle week zien een miljoen kiezers zijn Facebookberichten. „Het equivalent van een interview in een landelijk dagblad.” Zijn team denkt lang na over de presentatie: „Zit er de juiste mix in van urgentie en emotie?” GroenLinks voert een „grassrootcampagne” naar voorbeeld van Obama en Sanders. Belangrijk daarbij zijn de ‘apptivisten’: GroenLinks-aanhangers die via Whatsapp worden benaderd om campagnevideo’s te delen of langs de deuren te gaan. „Wij hebben geen budget om publiek te kopen met advertenties, dus activeren we onze achterban.”

Reinier Kist