Dankzij nagellak-actie Tijn (6)

Opbrengst 3FM-actie Serious Request 8,7 miljoen

Serious Request, de jaarlijkse inzamelactie van radiozender 3FM, heeft 8.744.131 opgebracht. De opbrengst gaat naar Afrikaanse kinderen met longonsteking. Voor de actie zond de publieke zender zes dagen lang uit vanuit het Glazen Huis, een gelegenheidsstudio in Breda, waar twee dj’s, Domien Verschuuren en Frank van der Lende, zich vrijwillig lieten opsluiten zonder eten. De opbrengst is iets hoger dan vorig jaar (8,6 miljoen). Dat is een trendbreuk, want het twaalf jaar oude Serious Request haalt sinds het hoogtepunt in 2012 (13,8 miljoen) ieder jaar minder geld op. Dat die daling is gestuit, ligt aan de nagellak-actie van Tijn (6), een ongeneeslijk zieke jongen die nagels kwam lakken voor het goede doel. Dat sloeg zo goed aan dat allerlei bekende Nederlanders, van Geert Wilders tot Tiësto en Humberto Tan, ook hun nagels lakten, onder het motto ‘Heel Holland Lakt’. Tijns actie leverde 2,5 miljoen euro op. In de finale op kerstavond werd de jongen gehuldigd. (NRC)