Tom mag niet Tom heten

Het bedrijf Tom, de nieuwe naam van MKB Brandstof, kan zijn naam alweer wijzigen. Tom lijkt te veel op het bekende merk TomTom. Dat heeft de rechter in Den Haag bepaald. MKB Brandstof kreeg landelijke bekendheid door zijn radioreclames, waarin het personage Tom de Ridder figureerde. Begin 2016 besloot MKB Brandstof de bedrijfsnaam te wijzigen in Tom.

Om gedoe met TomTom te voorkomen, zocht MKB Brandstof contact met het navigatiebedrijf. Na veel telefoontjes en mails leidde dat tot een overeenkomst, waarbij MKB Brandstof het recht kreeg om het logo Tom te gebruiken. Echter, bij uitzending van de eerste Tom-commercials, in juni 2016, werd het TomTom meteen duidelijk dat het niet alleen om het gebruik van een logootje ging, maar dat het een complete rebranding van het bedrijf was. Volgens de rechter nu lijkt de merk- en handelsnaam Tom, die ook voor mobiliteitsdiensten wordt gebruikt, te veel op TomTom en is TomTom gerechtigd de overeenkomst op te zeggen. Tom moet binnen drie weken zijn naam wijzigen en krijgt een kostenveroordeling van bijna 60.000 euro aan zijn broek.