Volkswagen treft nieuwe schikking in VS

Volkswagen gaat in de VS 80.000 auto’s met vervuilende 3.0 liter-dieselmotoren van een software-update voorzien of terugkopen.

Beeld ter illustratie. Foto Ronny Hartmann/AFP

Volkswagen heeft een nieuwe schikking bereikt met Amerikaanse milieuautoriteiten omtrent het dieselschandaal dat de Duitse autofabrikant sinds vorig jaar plaagt. Als onderdeel van de schikking gaat Volkswagen 80.000 auto’s met vervuilende 3.0 liter-dieselmotoren van een software-update voorzien of terugkopen.

Het gaat om Volkswagens, maar ook Porsches en Audi’s met dat specifieke type motor. De schikking kost Volkswagen pakweg 1 miljard dollar (960 miljoen euro), aldus de Amerikaanse milieuwaakhond EPA. Volkswagen heeft toegezegd 225 miljoen dollar (216 miljoen euro) te storten in een fonds voor de verbetering van luchtkwaliteit en het behoud van het milieu. Ook gaan de Duitsers voor 2020 minstens drie typen elektrische auto’s op de markt introduceren in Californië en moeten ze er daarvan minimaal 5.000 per jaar verkopen.

Maandag berichtte Reuters dat de Duitse autofabrikant ook een schikking had bereikt in de civielrechtelijke zaken die nog lopen in het dieselschandaal. Dat zou om een bedrag van meer dan 300 miljoen dollar (288 miljoen euro) gaan.

De bedragen zijn klein in vergelijking met de schikking die Volkswagen afgelopen zomer trof. Toen stemde het Duitse bedrijf in met een vergoeding van 14,7 miljard dollar (13,5 miljard euro) voor 475.000 autobezitters met vervuilende 2.0 liter-dieselmotoren. Daarvan is 10 miljard dollar bedoeld voor de reparatie en het terugkopen van auto’s; de overige 4,7 miljard dollar moet worden besteed aan programma’s om de gevolgen van emissies terug te dringen en duurzamere auto’s en infrastructuur te stimuleren.

Lees ook: Een megaboete van de Amerikaanse justitie? Dan liever schikken

Uitstootfraude

Het dieselschandaal kwam vorig jaar aan het licht nadat de Amerikaanse milieuwaakhond EPA ontdekte dat er in auto’s van Volkswagen frauduleuze software was geïnstalleerd die de uitstoot van schadelijke gassen verlaagde tijdens laboratoriumtests. In werkelijkheid stootten de auto’s veel hogere concentraties uit, bij de 3.0 liter-motoren tot wel negen keer zoveel.

Volkswagen heeft inmiddels toegegeven dat het heeft gefraudeerd met de emissietests. Naast de schikkingen in de VS, waar Volkswagen ook 1,1 miljard euro betaalde aan autodealers en nog claims van beleggers ter waarde van 8 miljard euro aan de broek heeft hangen, lopen er nog allerlei rechtszaken en vorderingen in Europa. In Nederland kondigde gisteren de ACM aan een onderzoek te starten naar of Volkswagen autobezitters heeft misleid.

Maandag werd bekend dat de Europese commissie en verschillende lidstaten al minstens sinds 2010 afwisten van de uitstootfraude. Landen als Italië, Spanje en Frankrijk vertraagden echter de komst van een nieuwe, verbeterde test en traden zwak op wat betreft handhaving, om zo de belangen van hun eigen auto-industrie te beschermen.

Lees ook: ‘Wanbestuur’ van EU in dieselgate
    • Sam de Voogt