Nederlandse piloten pleiten voor verbetering veiligheid

Veel piloten zitten vermoeid in de cockpit. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers roept op tot maatregelen om de veiligheid te verbeteren.

Foto Daniel Bockwoldt / EPA

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) roept op tot maatregelen om de veiligheid in het vliegverkeer te verbeteren. Vooral bij de budgetmaatschappijen heerst volgens de pilotenvakbond vaak een slechte veiligheidscultuur. Piloten krijgen te weinig rust en zijn vaak vermoeid als ze moeten werken. “Deze maatschappijen moeten veiligheid gaan zien als prioriteit in plaats van kostenpost”, zegt een woordvoerder.

Piloten die een nulurencontract hebben of als zzp’er werken, zoals bij low-costmaatschappijen vaak het geval is, zijn dikwijls bang hun werk te verliezen als ze klagen over de veiligheid. Daarom moeten de budgetmaatschappijen hun piloten volgens de VNV een vast contract aanbieden. “Dan krijgen de piloten een gevoel van zeggenschap. Bij grote maatschappijen als KLM gaat het al zo”, zegt de woordvoerder. Ook de voor de overheid is een rol weggelegd, vindt de VNV. Zij kan bij de luchtvaartmaatschappijen controleren of piloten via schijnconstructies in dienst zijn.

Het pleidooi van de VNV komt twee weken nadat uit een onderzoek van de London School of Economics bleek dat 58 procent van de Europese piloten wel eens vermoeid in de cockpit zit. Van de ruim 7000 ondervraagde vliegers heeft slechts een op de drie vertrouwen in het veiligheidsbeleid van zijn werkgever.

Grote studieschuld

Uit het rapport, waarover ook de Europese vliegersvakbond ECA zijn zorgen uitte, kwam naar voren dat met name piloten in dienst van vracht- of budgetmaatschappijen last hebben van vermoeidheid. Meer dan driekwart gaat soms slecht uitgerust aan het werk. Ze verdienen weinig, hebben een grote studieschuld en werken onder onzekere arbeidsovereenkomsten en weinig riante arbeidsvoorwaarden.

Luchtvaartdeskundige Mark Duursma van NRC schreef eerder dit jaar een verhaal over hen:

De KLM-vlieger die in de jaren zestig een intercontinentale vlucht ging maken, werd thuis opgehaald door een chauffeur in dienst van KLM. Die tijden zijn voorbij. Jonge piloten die voor budgetmaatschappijen werken, zijn in een andere wereld beland. Een wereld waarin ze zelf moeten betalen voor hun bedrijfsopleiding. Waarin ze, zoals bij Ryanair, hun eigen eten en drinken moeten meenemen als ze gaan werken.

Het onderzoek constateerde nog meer kwetsbare plekken. Zo vindt de helft van de piloten dat er binnen hun bedrijf niet goed wordt gecommuniceerd over veiligheid. Evenveel vliegers krijgen niet op tijd een reactie als ze over de veiligheid klagen. Twee derde is ontevreden over de bijscholing voor het omgaan met nieuwe technologie in de vliegtuigen.

Volgens nieuwszender Russia Today was vermoeidheid de oorzaak van een vliegtuigcrash in het Russische Rostov aan de Don. Daar crashte in maart een toestel van Flydubai na een afgebroken landingspoging. Russia Today hoorde van een klokkenluider dat de piloot van het rampvliegtuig in de elf dagen voor het ongeluk slecht één vrije dag had gehad.