Jaren tachtigfenomeneen The Human League valt gemakkelijk weg te zetten als het one-hit-wonder van het feministische popmanifest ‘Don’t You Want Me’. Dat zou afdoen aan de rol die de groep rond zanger Phil Oakey heeft vervuld bij de emancipatie van de synthesizer in de Britse popmuziek. Een cd met outtakes in de boxset A Very British Synthesizer Group illustreert hoe de groep onontkoombare melodieën wist te wringen uit primitieve elektronische apparatuur. Vroege songs als ‘Being Boiled’ en ‘Stylopops You Broke My Heart’ legden het fundament voor het succes toen de schoolmeisjes Susan Sulley en Joanne Catherall bij de band kwamen. Een dvd vol blitse video’s laat nog eens zien hoe een androgyne zanger met asymmetrisch kapsel het vuur opstookte onder een uitdagend popfenomeen.
N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Recensie Muziek
Emancipatie van de synthesizer in boxvorm
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2016/12/data7611828.jpg)
Een versie van
dit artikel
verscheen ook in
nrc.next (archief)
van 20 december 2016.