Column

‘Apple dumpt eigen widget vol seks en geweld’

‘Bewusteloze peuter afgevoerd na vergissing apotheker’. ‘Ook bedrieglijke Sylvana Simons misbruikt bloederige foto’. ‘Afrikaanse meisjes massaal genitaal verminkt tijdens geheime vulvasnijfeestjes’. ‘Lucas (25) werd zomaar voor de metro geduwd’.

Het is een willekeurige greep uit de berichten die sinds dit najaar op bijna elke iPhone verschijnen. Besturingssysteem iOS10 toont de koppen prominent op het beginscherm van Apples smartphone: één zwiep met je duim is voldoende voor een flinke dosis sensatie.

Likes en retweets

Hoe kan het dat Apple dit soort clickbait propageert? Het bedrijf staat er juist om bekend dat het de inhoud van zijn diensten zorgvuldig filtert om niemand voor het hoofd te stoten, vaak met hulp van menselijke curatoren. De iTunes Store waarschuwt keurig voor expliciete teksten en de App Store weert software als de inhoud aanstootgevend is. Voor Apple News zijn de filters een stuk minder streng afgesteld. Sterker nog: sensatiezucht wordt beloond.

Apple News is in Engelstalige landen een gepolijste app (gebaseerd op Nederlandse techniek) waarin je zelf je kranten en tijdschriften kunt selecteren en lezen in een afgeschermde omgeving. Maar in het Nederlandse taalgebied is Apple News een geautomatiseerde dienst die de nieuwsstroom van een reeks media grofweg rangschikt op basis van de hoeveelheid reacties op sociale media. Hoe meer likes en retweets, des te groter de kans dat een bericht in de Apple News-widget verschijnt.

Dat verklaart waarom sensationele berichten van de Belgische clickbaitsite Het Laatste Nieuws zo hoog scoren. Ook The Post Online, een variant op GeenStijl, doet het goed, net als pittige koppen uit traditionele media.

De uitgeklede versie van de nieuws-app hoort niet op een premium telefoon van een premium merk met een premium prijs

Zelfversterkend effect

Omdat ruim een kwart van de Nederlanders een iPhone gebruikt, is Apple News sinds iOS10 in één klap een substantiële bron van webverkeer. Ook bij nrc.nl pieken af en toe berichten – mits voorzien van de juiste koppen – zodra ze op Apple News verschijnen. Er ontstaat een zelfversterkend effect: een veelgelezen bericht wordt vaker gedeeld op Facebook en Twitter en blijft daardoor langer in beeld op Apple News. Als je je aan de nieuwsstroom stoort, kun je Apple News alleen uitzetten. Je kunt niet kiezen welke media je wel of niet wenst te volgen.

Films, muziek en boeken worden bij Apple wel deels door mensen geselecteerd.

Apple is niet het enige techbedrijf dat worstelt met de weergave van nieuws. Facebook werkt, na aanhoudende kritiek over nepnieuws, samen met een groep nieuwsorganisaties die het kaf van het koren scheiden.

Apple heeft geld genoeg om menselijke beoordelaars in te zetten op nieuwsberichten, zoals het bedrijf dat ook doet bij apps, muziek en films en in de Amerikaanse versie van News. De uitgeklede versie van de nieuws-app hoort niet op een premium telefoon van een premium merk met een premium prijs.

‘Apple dumpt eigen widget vol seks en geweld’. Die kop zou het vast prima doen op Apple News.

In de Amerikaanse versie van Apple News bepaal je zelf, samen met Apple’s editors, welke nieuwsbronnen je leest.