Recensie

Alsof je niemand hebt

‘Moeder zei tegen me: ‘Ik vind het irritant als je de camera in mijn gezicht duwt. Waarom vind je het leuk om foto’s van me te nemen?’ Ik vroeg haar: ‘Wat zie je als je naar mij kijkt?’ Ze keek door de zoeker en zei: ‘Ik zie veel van mij in jou. Het is alsof je verloren bent, alsof je niemand hebt’.” The Notion of Family van de Amerikaanse kunstenaar LaToya Ruby Frazier staat vol met dit soort teksten. Haar woorden vormen een gebalanceerde aanvulling op het indrukwekkende fotoboek dat ze maakte over drie generaties – oma (1925-2009), moeder (1959) en zijzelf (1982) – die leven in Braddock, een industriële voorstad van Pittsburgh.

Ooit een welvarende voorstad, veranderde Braddock na sluiting van de staalfabrieken in de jaren tachtig in een ‘ghost town’ waar nu de war on drugs wordt uitgevochten. De gevolgen voor haar familie en haarzelf geeft Ruby Frazier op een meedogenloze wijze weer in haar fotografie. Ze worstelt zelfs met haar moeder voor de camera. Letterlijk. Daarmee geeft ze een geheel eigen invulling aan Black Lives Matter.