Sociale media

Facebook wil met factcheckers, meldknop en waarschuwingsicoon, ‘nepnieuws’ aanpakken

Facebook heeft donderdag bekendgemaakt hoe het sociale netwerk sites aan wil gaan pakken die ‘nepnieuws’ verspreiden. Het Amerikaanse bedrijf gaat hiertoe samenwerken met journalisten en gebruikers de mogelijkheid geven om nepnieuws te melden. Met een knop op Facebook kunnen gebruikers in de toekomst onwaarachtige berichten markeren als ‘nep’. Verschillende factcheckers van onder meer ABC News en persbureau AP kijken vervolgens of het daadwerkelijk gaat om onjuiste berichtgeving. Als dat het geval is, wordt het bericht daadwerkelijk gekenmerkt als ‘nep’ en krijgt het een waarschuwingsicoontje. Ook wordt er in het desbetreffende bericht gelinkt naar een verklaring, die uitlegt waarom het bericht niet klopt. Volgens Facebook worden berichten die het etiket ‘nep’ na invoering krijgen minder gedeeld, waardoor ze ook minder snel verschijnen op de tijdlijn van de gebruikers en in de nieuwsstroom. Betwiste verhalen kunnen op Facebook niet meer worden ingezet als advertentie of betaald promotiestukje. De aangekondigde maatregelen zitten nog in de testfase. (NRC)