Reviewer publiceert afgewezen artikel zelf

foto Arjen Born

Een opmerkelijk geval van plagiaat en datafraude. Een Italiaanse arts die onderzoek doet naar zwaarlijvigheid krijgt van het tijdschrift Annals of Internal Medicine een door Amerikanen ingediend artikel onder ogen, dat hij als peerreviewer moet beoordelen. Het artikel wordt afgewezen. Een half jaar later wordt het elders alsnog gepubliceerd. Niet onder naam van de Amerikanen, maar onder die van de Italiaanse reviewer en een aantal collega’s. Met aangepaste data.

Het is een geval van „gruwelijke intellectuele diefstal”. Dat schrijft hoofdredacteur Christine Laine van Annals of Internal Medicine deze week in een redactioneel stuk over de kwestie.

In dezelfde editie staat een reactie van Michael Dansinger, internist aan Tufts Medical Center in Boston en coördinerend auteur van het vorig jaar juni ingediende manuscript.

Hij schrijft dat er inmiddels zo’n 4.000 uur aan werk in het onderzoek zijn gaan zitten – naar het effect van een koolhydraat-arm dieet op cholesterolwaardes. Dansinger schrijft niet te kunnen bevatten waarom iemand ertoe komt iemand anders werk te stelen. Hij noemt de Italiaanse fraudeur overigens nergens bij naam.

Maar het is wel bekend wie hij is. Twee medewerkers van de website Retraction Watch hebben Carmine Finelli van het Center of Obesity and Eating Disorders in Potenza benaderd. Hij is eerste auteur van het geplagieerde artikel dat 23 februari is gepubliceerd in EXCLI Journal – dat het op 19 september weer heeft teruggetrokken. Finelli heeft toegegeven „verantwoordelijkheid voor het plagiaat” te hebben.

Brieven naar aanleiding van de special van vorige week over peerreview, pag. 9.