Plaatjesalbums van Verkade

Tentoonstelling over langstlopende Nederlandse marketingcampagne

De langstlopende marketingcampagne in Nederland: dat was volgens het Zaans Museum in Zaandam de uitgifte van de Verkade-albums, eerst van 1903 tot 1940 en daarna tussen 1965 en 1995. Vanaf deze vrijdag wijdt het museum er een tentoonstelling aan, De schatkamer van Verkade. Daarin zijn alle albums te zien, inclusief de meeste van de originele aquarellen. De Verkade-albums werden geschreven door auteurs als Jac. P. Thijsse en A.F.J. Portielje en geschilderd door o.a. Jan Voerman jr., Willem Wenckebach en Jan van Oort. Verkade, dat 35 plaatjesalbums uitgaf, stimuleerde verzamelaars tot zuinigheid: dubbele plaatjes konden worden geruild of gebruikt in agenda’s en kalenders, die speciaal daarvoor werden uitgegeven, ener kwamen ruilbeurzen. Verkade richtte ook een Albumafdeling op, waar honderden brieven per dag werden verwerkt. Op hoogtijdagen werkten er wel dertig vrouwen, soms werden werkneemsters uit de fabriek gehaald om te komen helpen antwoorden. (NRC)

    • Gretha Pama