Vlaams bod op Telegraaf-concern

Dagbladen

De Telegraaf komt mogelijk in Vlaamse handen: Mediahuis, eigenaar van NRC, wil TMG kopen. Alle grote kranten zijn dan Vlaams.

Aantal uitgevers in krantenland wordt kleiner

Mediahuis, de Vlaamse uitgever van onder meer NRC, wil De Telegraaf kopen. Die overname kan het einde betekenen van Telegraaf Media Groep (TMG), maar ook nieuw elan geven aan de grootste betaalde krant van Nederland.

Mediahuis en VP Exploitatie, de investeringsmaatschappij van de Brabantse textielfamilie Van Puijenbroek, met 41,3 procent grootaandeelhouder van TMG, hebben woensdag samen een bod uitgebracht op alle aandelen van TMG. Het bod van beide familiebedrijven kwam als een grote verrassing voor veel mensen bij De Telegraaf.

Een overname van TMG zou van Mediahuis een van de grootste mediaconcerns van de Benelux maken, naast De Persgroep (AD, de Volkskrant, regionale kranten) en Sanoma/SBS (tijdschriften, tv, NU.nl). In België is Mediahuis al de grootste uitgever van dagbladen en een sterke partij in onlineadvertenties.

In 2013 brachten uitgevers Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad) en Concentra (Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen) hun kranten samen. En vanaf 1 januari vallen ook de audiovisuele onderdelen onder de groep. „Dat was eerst een verstandshuwelijk”, zei Gert Ysebaert, topman van Mediahuis, vorige week in Amsterdam, „maar de kinderen zijn er veel beter van geworden”.

Handel stilgelegd

De handel in het aandeel TMG werd woensdag vlak na 13.00 uur stilgelegd, na geruchten over een overname van het concern.

Mediahuis en VP Exploitatie bieden 5,25 euro per aandeel. Dat is 51 procent hoger dan de slotkoers van TMG op 13 december 2016. Zo’n bonus zou aandeelhouders moeten winnen voor het bod. In totaal komt het neer op een kleine 250 miljoen. Dat lijkt veel geld, maar met een aantal acties wordt De Telegraaf een stuk goedkoper. In de eerste plaats blijft de familie Van Puijenbroek aandeelhouder in een groter Mediahuis Nederland. Dat scheelt ruim 40 procent, ofwel 100 miljoen. Zo spreiden de Vlamingen het risico van deze investering. Dat deden ze ook bij de overname van NRC. De investeringsmaatschappij van Veronica en Stichting Democratie en Media (SDM) nemen ook deel in NRC.

Verder zou Mediahuis de kantoorpanden van TMG kunnen verkopen (geschatte opbrengst 80 miljoen) en de Vlamingen zouden bedrijfsonderdeel Keesing (puzzelboekjes van Denksport, kleurboeken voor volwassenen) kunnen afstoten. Het is onbekend hoeveel Mediahuis en VP Exploitatie denken te verdienen op mogelijke samenwerking tussen redacties. Ysebaert heeft altijd gezegd dat hij de kranten wil versterken door samen te werken, met name tegenover grote digitale spelers, maar ook wil investeren in de „eigenheid” van titels.

Mediahuis kwam in 2014 naar Nederland. Het concern kocht de regionale kranten in Limburg en later NRC Handelsblad en nrc.next. Mediahuis haalt volgens bestuursvoorzitter Gert Ysebaert nu tweederde van zijn omzet uit België en eenderde uit Nederland. In 2015 haalde Mediahuis een omzet van 403,5 miljoen. De winst bedroeg 19,7 miljoen.

Verlies TMG in 2015

TMG haalde vorig jaar een omzet van 482 miljoen en leed een verlies van 23 miljoen. Het concern is niet alleen eigenaar van De Telegraaf, maar bezit ook gratis dagblad Metro en regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland (Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad, Gooi- en Eemlander). Met De Telegraaf gaat het niet goed; de betaalde oplage is voor het eerst gezakt onder 400.000 exemplaren en de advertentie-inkomsten blijven dalen. Ook de andere titels hebben het lastig.

Heeft het bod kans van slagen? Alles hangt af van de andere aandeelhouders en met name van Dasym. De investeringsmaatschappij van Frank Botman, gelieerd aan John de Mol, bezit circa 20 procent. Botman reageerde woensdag niet op een verzoek om commentaar, maar toonde zich tegen het FD kritisch over het bod. „Ik wist niet dat het bedrijf te koop is”, aldus Botman tegen de krant.

Dasym en de directie van TMG zouden meer zien in hechtere samenwerking met Talpa en mogelijk ook het Fins-Nederlandse mediabedrijf Sanoma/SBS. TMG bracht dit jaar zijn zenders Sky Radio en Radio Veronica onder bij het radiobedrijf van Talpa. TMG verwierf een klein aandeel in Talpa’s belang in SBS Broadcasting. En samen werken zij aan een dienst voor (on demand) web-tv. Telegraaf VNDG (lees: Vandaag) moet komend voorjaar te zien zijn via op internet aangesloten televisies.

Van de mededingingsautoriteiten lijken Mediahuis en VP Exploitatie weinig last te gaan hebben. De regionale kranten van Wegener mochten ook worden overgenomen door De Persgroep, al kreeg dat nieuwe bedrijf een marktaandeel van circa 50 procent.

Voor adverteerders en misschien meer nog freelancers betekent de overname dat Nederland nog maar twee grote uitgevers kent. Verlagen die opdrachtgevers de woordprijs dan heb je weinig mogelijkheden als freelance journalist. De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) waarschuwde al voor zo’n effect toen De Persgroep Wegener inlijfde.