Slimmer huis dankzij een stekker

Directeur Anne van Rossum (35) toont met gepaste trots de eerste lading slimme stekkers - Crownstones - die net is binnengekomen. We zijn op de eerste etage van zijn kantoor in Kleinhandel. Er liggen chips (geen eetbare), draden, stekkers en lampen verspreid over meerdere bureaus. Werknemers buigen zich over voor de buitenstaander onleesbare codes. Van Rossum heeft zeven technici in dienst.

De Crownstone is een intelligente stekker waaraan twee jaar is gewerkt. Je kunt hem overal in huis gebruiken, nadat via bluetooth automatisch iemands positie in huis is bepaald. Het gebruik van een app om huiselijke electronica te bedienen behoort hiermee tot de verleden tijd. „Ik wil huizen slim maken”, aldus Van Rossum.

Eind 2014 stak Almende Investments 1,5 miljoen euro in DoBots, het bedrijf van waaruit Crownstone is voortgekomen. DoBots hield zich bezig met kunstmatige intelligentie, iets waar Crownstone zich juist niet op richt. Het bedrijf werd daarom opgesplitst en staat sinds april 2016 op eigen benen. Na de splitsing sloot Crownstone zich aan bij Rockstart, een kleine investeerder.

Voor Van Rossum staat gebruiksgemak van de stekker voorop. Activiteiten in huis worden herkend, net als het type apparaat dat wordt aangesloten. Het energieverbruik wordt teruggekoppeld. Met een smartphone op zak en een Crownstone in de stekker gaat het licht bij het verlaten van de kamer vanzelf uit. Aan de Crownstone zit dus ook een energiebesparend kantje.

Particuliere huishoudens zijn er als eersten bij: deze maand gaan honderd pre-orders de deur uit. Daarnaast is de ondernemer in gesprek met diverse partners. Volgens hem zijn Crownstones een bruikbaar middel in de ouderenzorg, omdat ze afwijkend gedrag kunnen signaleren. Ook kan positiebepaling handig zijn in een kantoor met veel flexplekken, waar mensen elkaar niet altijd terug kunnen vinden. Binnenkort wordt de massaproductie van Crownstones uitgebreid: in totaal worden 30.000 Crownstones geproduceerd. Geen gek idee, met Van Rossum’s internationale ambities. „Na Nederland willen we onze markt uitbreiden naar Duitsland en de Verenigde Staten.”