Gebruikers Facebook worden geattendeerd op nepnieuws

Middels een waarschuwing worden gebruikers op de hoogte gebracht van nepnieuws.

Dado Ruvic/Reuters

Het wordt steeds duidelijker hoe Facebook sites aan wil pakken die nepnieuws verspreiden. Donderdag maakte het bedrijf bekend dat het gaat samenwerken met journalisten en dat gebruikers de mogelijkheid krijgen om nepnieuws te melden.

Middels een knop op Facebook kunnen gebruikers in de toekomst nepnieuws markeren als “nep”. Verschillende factcheckers van onder meer ABC News en persbureau AP kijken vervolgens of het daadwerkelijk gaat om onjuiste berichtgeving. Als dat het geval is, wordt het bericht gekenmerkt als “nep” en krijgt het een waarschuwingsicoontje. Ook wordt er in het desbetreffende bericht gelinkt naar de uitleg waarom het bericht niet klopt.

Volgens Facebook worden berichten die het etiket “nep” krijgen minder gedeeld, waardoor ze ook minder snel verschijnen op de tijdlijn van de gebruikers en op de newsfeed. Betwiste verhalen kunnen op Facebook niet meer worden ingezet als advertentie of betaald promotiestukje. De maatregelen zitten nog in de testfase.

Bekijk hieronder hoe Facebook nepnieuws gaat aanpakken:

Verspreiding

Sinds de Amerikaanse verkiezingen is nepnieuws een veel besproken onderwerp. Het zou te gemakkelijk zijn geweest om desinformatie te verspreiden.

Lees ook de column van Marc Hijink: Facebook mag voor 1 procent liegen

De nepberichten zouden in aanloop naar de verkiezingen in de VS vooral nadelig zijn geweest voor presidentskandidate Hillary Clinton. Sommige nepnieuwsberichten zijn nauwelijks van echt nieuws te onderscheiden.

    • Maarten Back