‘CSU had nooit in zee moeten gaan met Hilton hotel’

Opinie Schoonmaakfirma CSU brak terecht met opdrachtgever Hilton. Maar het moet ook zelf een eerlijke prijs vragen, vindt communicatieadviseur Marco van Moort.

Interieur van het Hilton Rotterdam. Foto Jeroen Jumelet/anp

Een foto gemaakt bij een actie van schoonmakers van Hilton hotel in Rotterdam op 23 november zegt het allemaal. Een vrouw in mantelpak, de manager van het hotel, valt uit tegen een man in pak, een vertegenwoordiger van schoonmaakbedrijf CSU, die bij de actie aanwezig is. Op de achtergrond staat een van de demonstrerende schoonmakers met een blik van volledige verbijstering. Hier is de verhouding tussen opdrachtgever en opdrachtnemer volledig verziekt. Deze week werd bekend dat CSU zich terugtrekt als schoonmaakbedrijf bij Hilton. Dat is behoorlijk uniek in de schoonmaaksector. De achterliggende redenen zijn dat helaas niet.

Terug naar 23 november: de schoonmakers van Hilton Rotterdam voeren actie tegen hun ongezond hoge werkdruk, problemen met de salarisbetaling en onbeschofte behandeling. De problemen komen voort uit de slechte deal die het schoonmaakbedrijf met Hilton heeft gemaakt in het aanbestedingsproces. De rekening daarvoor is terecht gekomen bij de schoonmakers.

Het is tekenend voor niet alleen de schoonmakers, maar voor veel meer werknemers in Nederland. Het systeem van aanbesteding zorgt voor een moordende concurrentieslag tussen bedrijven. Opdrachtgevers kijken alleen naar de prijs, niet naar kwaliteit. Zo ontstaat een race naar beneden, met werknemers als grote verliezers. Tenzij ze in actie komen en de problemen aankaarten. Schoonmakers doen dat al sinds 2010. Door op te staan en actie te voeren, hebben ze al veel verbeteringen in de sector–cao kunnen afdwingen. Maar nog steeds hebben ze te weinig collega’s om hun werk goed te kunnen doen of worden ze geïntimideerd door leidinggevenden als ze zich ziek melden. Issues die het gevolg zijn van schoonmaakbedrijven en hun opdrachtgevers die nog steeds voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Een goede cao is dan een ding, de afspraken erin nakomen, blijkt een heel ander.

Dat CSU nu ‘nee’ zegt is goed. Maar het had natuurlijk nooit in zee moeten gaan met een opdrachtgever als Hilton die niet genoeg wil betalen voor schoonmaakwerk. Dat is ook afgesproken in de Code Verantwoord Marktgedrag in de schoonmaak. Als ze een professionele sector willen zijn, moeten schoonmaakbedrijven een eerlijke prijs vragen. Zodat ze schoonmakers een echte baan met voldoende inkomen, zekerheid en perspectief kunnen bieden. Want zoals het nu gaat, is het niet normaal.