Recensie

Chef Gatti bij KCO origineel en toegewijd

Kon. Concertgebouworkest/D. Gatti Gehoord: 14/12 Concertgebouw A’dam; herh. 15/12. Radio 4: 18/12, 14u.

Lisa Batiashvili is een temperamentvol, elegant violiste. KCO-chef Gatti een analytische avonturier en chronische doordenker. Hoe gaan die samen? Ze ontmoetten elkaar nu voor het eerst in een bruisende uitvoering van Prokofjevs Tweede vioolconcert.

Gatti weigert de doorsnee, dat is bekend. Niet iedereen is weg van zijn bruuske tempowisselingen en extremen, maar Gatti’s interpretaties bulken van vitaliteit. En wie hoorde hoe hij in Prokofjevs openingsdeel een tegenstem in de hoorns aandikte, of hoe zinnelijk hij een melodie in de lage strijkers boetseerde, kon slechts bewondering voelen voor zijn toewijding en originaliteit.

Batiashvili moest opletten – blindvaren op Gatti is lastig – maar leek te genieten. Haar toon ziedde in de hoogte, en ze bracht de volkse thema’s met smaakvol pathos. Batiashvili, dit seizoen artist in residence bij het Concertgebouworkest, keert in januari en maart terug met Tsjaikovski en Sjostakovitsj.

Zoals Stravinsky in zijn casinoballet Jeu de cartes speelt met barok en romantiek, zo etaleerde ook Gatti hier zijn gevoel voor ironie: gechargeerde statigheid en overmoedig heupwiegen in een muzikale maskerade van de bovenste plank. Dankzij tintelende houtblazers en fluwelen strijkers ging daarna adembenemend de zon op in Ravels tweede Daphnis et Chloé-suite.