In beeld

Thuis in Amsterdam: van krakers tot vluchtelingen

Ruim vier decennia maakte Maurice Boyer foto’s voor NRC en de gemeente Amsterdam. In de expositie ‘Maurice Boyer. Thuis in Amsterdam’ staat het oeuvre van de fotograaf over de stad en zijn bewoners centraal. Het centrale thema in zijn werk is: wie is welkom in een stad of land, wie mag er wonen en hoe ziet dan de plek eruit.
Buurtactie tegen de huurverhoging (Transvaalbuurt 1977). Boyer groeide op in Amsterdam Slotermeer en verkende als beginnend fotograaf de stad waar verkrotte wijken werden gesloopt om plaats te maken voor de stadsvernieuwing. Maurice Boyer
Een man stalt zijn bakfiets in het onderstuk van een gesloopt huizenblok aan de Vrolikstraat. (1977) Fotograaf Maurice Boyer (65) beëindigde dit jaar zijn contract bij NRC. Hij wilde zijn loopbaan bij de krant afsluiten met „een betekenisvol project, iets dat dicht bij mijn hart ligt.” Maurice Boyer
Hij wist het vertrouwen te winnen van een groep krakers. In het stadhuis van Amsterdam zag hij als enige aanwezige fotograaf hoe krakers van kraakpand de Groote Keyser aan de Keizersgracht burgemeester Polak het woord ontnamen. Letterlijk werd de microfoon hem uit handen gerukt, en bij het verlaten van de zaal gooiden ze nog een rookbom (19 december 1979). Maurice Boyer
Krakers zijn op een tank geklommen tijdens het opruimen van de barricades in de Vondelstraat (1980). De krakersbeweging transformeerde gedurende de jaren langzaamaan van idealistisch ("onderling werden afspraken gemaakt over wie er zou koken”) naar gewelddadig. Maurice Boyer
De ME probeert het herkraakte pand aan de Vondelstraat te ontruimen, maar moet zich terugtrekken (1980). Maurice Boyer
Relschoppers op 30 april 1980, tijdens de kroning van Beatrix. Maurice Boyer
Tram 10 is in brand geraakt bij de rellen na de ontruiming van krakerspand ‘Lucky Luyck’ aan de Jan Luyckenstraat (1982). Maurice Boyer
Ontruiming van de Conradstraat. (Amsterdam 1988). Maurice Boyer: "Je kreeg twee groepen binnen de kraakbeweging, de gematigden en de radicalen. Onder elkaar was er veel strijd, mensen binnen de groep werden gemolesteerd. Toen was ik er klaar mee.” Maurice Boyer
Krakers voor de Bijenkorf bij een demonstratie tegen het kraakverbod in 2010. Maurice Boyer
De demonstratie tegen het kraakverbod loopt uit op rellen en wordt hardhandig beëindigd door de ME ( 2010). Maurice Boyer
Zijn laatste fotoproject richt zich op de vluchtelingen in Nederland. Hij wist het vertrouwen te winnen van een Syrische familie. Op de foto: ontmanteling van de vluchtelingenopvang Gastvrij Oost op de Mauritskade ( 2016). Maurice Boyer
De vluchtelingen kregen later huizen toegewezen. Overtollig meubilair van HOOST Mauritskade wordt opgehaald door de stadsreiniging (2016). Maurice Boyer