Waarom blanke wijken in de VS blank blijven

Algoritmes helpen adverteerders hun ideale consument te bereiken, maar ze maken ook dat andere groepen worden uitgesloten.

Vox.com

Als je in de Verenigde Staten een (blanke) middenklasse wijk woont, dan is de kans klein dat in het huis naast je een Afro-Amerikaans gezin komt wonen. Hoe dat kan? Onder meer doordat zij de advertentie voor een in de wijk te koop staande woning niet eens te zien krijgen. Vox legt in een uitgebreid geïllustreerd verhaal uit hoe dat komt.

Dat je de ene advertentie wel ziet, en de andere niet, komt doordat bedrijven online gebruik maken van algoritmes die bepalen wie welke reclame te zien krijgt. Als je via Facebook laat weten dat je regelmatig meedoet aan sportevenementen, dan is de kans groot dat je regelmatig advertenties ziet van sportmerken. Een niet-sporter wordt van die reclames uitgesloten.

Foto: Vox.

De patronen die daarbij worden gebruikt zijn generaliserend: ze gaan eruit dat iedereen in een doelgroep min of meer dezelfde kenmerken heeft. Op de Amerikaanse huizenmarkt werkt dat ongeveer net zo, stelt Vox. Mensen die op zoek zijn naar een huis, zien vooral woningen van mensen uit dezelfde doelgroep.

Door het gebruik van zulke algoritmes gebeurt het dat zwarte gezinnen niet de kans krijgen om te reageren op een huis, ook al zouden ze dat heel goed kunnen betalen. De website maakt daarbij overigens de kanttekening dat opzet niet per se in het spel is. Toch maakt het gebruik van algoritmes wel dat segregatie in huisvesting, in de VS een groot probleem, in stand blijft.

Bekijk hier het Vox artikel over waarom arme mensen in arme wijken blijven wonen.
    • Charisma Pical