Recensie

Een wat operateske lijdensweg van Pergolesi

John Legend gaat mee in de trend van soulvolle popartiesten die meer jazzy instrumentaties opzoeken, en dat pakt goed uit. Peter Doherty doet het omgekeerde, en klinkt flink beneveld. Spannender zijn de nieuwe platen van producer Makám en jazz-trio Einzelgänger.

De Nederlandse producer en dj Mákam

Klassiek

Sonya Yoncheva, Karine Deshayes, Ensemble Amarillis Pergolesi: Stabat Mater

Vlak voor zijn dood schreef de 26-jarige Giovanni Battista Pergolesi met zijn Stabat Mater een iconisch werk, dat diepe sporen trekt door de geschiedenis. Hij toonde tijdgenoten en toekomstige generaties de muzikale spanwijdte van dit middeleeuwse gedicht over moeder Maria die onder het kruis treurt om de lijdensweg van haar zoon Jezus. ‘Een goddelijk gedicht van pijn,’ noemde operacomponist Vincenzo Bellini dit werk. Pergolesi kreeg veel navolgers, maar hij staat nog altijd bovenop de berg van honderden toonzettingen van het Stabat Mater. Zijn muziek vormt een mengeling van hemel en aarde. Bij sopraan Sonya Yoncheva en mezzo Karine Deshayes slaat de weegschaal door naar het operateske drama. De blik van de muziek richt zich naar beneden, het duistere graf in, bijna geen noot zweeft naar het zwerk. De hemelse muziek blijft met de voeten op aarde.