OVV: zorg voor duidelijke instructies bij overwegen

De Onderzoeksraad voor Veiligheid stelt dat na het treinongeluk in Dalfsen in februari. Het zou vooral nodig zijn voor zwaar verkeer, dat langzaam oversteekt.

De ravage na het treinongeluk in Dalfsen in februari dit jaar Bram van de Biezen/ANP

Er moeten instructies komen bij overwegen voor zware voertuigen om hen te helpen veilig over te steken. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het dinsdag verschenen rapport over het treinongeluk bij Dalfsen op 23 februari dit jaar. Toen botste een passagierstrein op een langzaam rijdende hoogwerker, waarna de machinist van de trein overleed.

Volgens de OVV moet ProRail bij overwegen aan weggebruikers uitleggen in welke gevallen ze contact moeten opnemen met het spoorbedrijf om informatie te krijgen over een veilige oversteek op dat moment. Die informatie zou vooral gelden voor bestuurders van zware wegvoertuigen zoals hoogwerkers.

De informatie moet vervolgens ook door een nieuw op te stellen procedure “adequaat en efficiënt” aan de weggebruiker overgebracht worden. Daar zijn op dit moment nog geen mogelijkheden voor. De botsing in Dalfsen vond juist plaats omdat de bestuurder van de hoogwerker een verkeerde inschatting maakte en dacht dat er voorlopig geen trein zou komen.

Noodsignaal

Volgens de OVV was ook het ontbreken van een noodsignaal bij de machinist een probleem. In sommige andere landen bestaat er wel zo’n maatregel voor als een voertuig vast komt te staan op een overweg, in Nederland niet. Zo’n signaal betekent niet per se dat een botsing vermeden kan worden, maar het kan wel zorgen voor een lagere impact.

ProRail heeft een aantal jaar geleden al eens geprobeerd een regeling in te voeren voor zware voertuigen bij spoorwegovergangen. Die moesten toen echter 52 uur van tevoren aangemeld worden, wat volgens wegvervoerders veel te lang was. Structurele afspraken zijn daardoor nooit gemaakt.

De OVV beveelt verder aan dat de staatssecretaris voor Infrastructuur en Milieu de norm voor de botsveiligheid van bestuurderscabines aanpast. De machinist kon bij het ongeval in Dalfsen niet snel genoeg een veilige ruimte bereiken, omdat hij de hoogwerker door een bocht in het spoor niet zag aankomen. De OVV vindt dat de botsbestendige plekken in de cabine zich dichterbij de bestuurdersstoel moeten bevinden.

ProRail laat in een reactie op haar website weten de aanbevelingen te “omarmen”. Het spoorbedrijf benadrukt het liefste helemaal geen overwegen te hebben in Nederland en dat menselijk gedrag een belangrijke factor is bij ongelukken op spoorwegovergangen.

Winsum

Opvallend is dat de OVV ook vermeldt dat hulp van ProRail niet alleen maar nodig is voor zware voertuigen. Het kan ook gaan om “bijzondere situaties”, zoals bijvoorbeeld onbeveiligde overwegen met slechte zichtomstandigheden. Omwonenden van de dodelijke spoorwegovergang in het Groningse Winsum waar op 18 november een treinongeluk plaatsvond en waar al eerder slachtoffers vielen, betogen samen met nabestaanden al jaren dat dit daar het geval is. Woensdag dient een kort geding waarin zij ProRail willen dwingen die overweg te beveiligen. Ze eisen specifiek dat duidelijker is wanneer een trein nadert.

ProRail is echter dinsdag al begonnen aan het aanleggen van een noodweg die er voor zal zorgen dat de overweg vermoedelijk in januari sluit. Het kort geding gaat nog wel door.