NS wordt vanaf 2017 ook beoordeeld op zitplaatsen spits

Nu wordt enkel gekeken of NS genoeg capaciteit heeft om reizigers naar hun bestemming te brengen – ongeacht of zij daarbij een zitplaats hebben of niet.

Reizigers stappen de trein in op station Rotterdam Centraal. Foto: Robin Utrecht / ANP

Vervoersbedrijf NS kan vanaf 2017 ook afgerekend worden op het aantal zitplaatsen in de spits. Momenteel wordt beoordeeld op de vervoerscapaciteit (inclusief staplaatsen dus) en geldt enkel het criterium of reizigers van A naar B kunnen komen.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu (PvdA) laat in een Kamerbrief weten dat daar verandering in komt.

“(…) Zo meet de prestatie-indicator ‘zitplaatskans HRN’ de kans dat de reiziger in de spits kan zitten in plaats van de vervoercapaciteit van de trein met zit- èn staplaatsen.”

Een veelgehoorde klacht van reizigers is dat er tijdens de ochtend- en avondspits geen zitplaats meer beschikbaar is. NS komt dus niet langer weg met de uitleg dat uitsluitend het vervoer gegarandeerd is bij aankoop van een vervoersbewijs in de spits.

Om verwachte topdrukte voor te zijn nam NS al de nodige stappen; zo mogen NS-medewerkers niet meer in de spits reizen en is in het nieuwe ‘spitsseizoen’ een aantal oude treinen opnieuw ingezet. In december worden 58 sprinters in gebruik genomen.

Interview met NS-topman Roger van Boxtel: : ‘Beter staan in de trein dan stilstaan in de auto’

Staatssecretaris Dijksma liet in de brief weten dat volgens het nieuwe vervoersplan en beheerplan ProRail en NS op dezelfde punten worden beoordeeld als het gaat om betrouwbaarheid. Verder krijgt in- en uitcheckdata een belangrijkere rol bij de beoordelingen van NS, en worden klantoordelen van spoorwegbeheerder ProRail voortaan door een onafhankelijke partij gemeten.