Kapitein gezonken migrantenschip krijgt 18 jaar

Bij de scheepsramp in april van 2015 kwamen bijna 700 mensen om het leven.

Mohammed Ali Malek in de rechtszaal. Foto: Antonio Parrinello / Reuters

Op Sicilië, Italië is de kapitein van een schip met migranten dat vorig jaar zonk schuldig bevonden aan meervoudige doodslag en mensensmokkel. De 28-jarige Tunesiër Mohammed Ali Malek krijgt een celstraf van 18 jaar en een boete van 9 miljoen euro opgelegd. Dat meldt persbureau AP. Bij de schipbreuk in april van 2015 kwamen bijna 700 mensen om het leven.

Naast Malek, werd ook de Syrische Mahmud Bikhit veroordeeld tot vijf jaar cel en een boete van 9 miljoen euro. Getuigen herkenden Bikhit als de scheepsassistent.

Lees ook: De bootjes worden steeds voller en steeds gammeler

Scheepsramp

Het tweetal wordt ervan beschuldigd een extreem overbeladen boot te hebben bestuurd. Al enkele uren na het verlaten van de Libische havenstad Zuwarah kwam het schip daardoor in problemen. Ook zouden de twee veroordeelden vervolgens met opzet zijn ingevaren op een Portugees vrachtschip dat een poging deed de opvarenden te redden. Enkele minuten later zonk de boot, volgens de Siciliaanse rechtbank als een direct gevolg van de botsing. De meeste van de 675 slachtoffers waren afkomstig uit de Afrikaanse landen Mali, Gambia, Senegal en Ethiopië. Velen zaten vast in het ruim van het schip. Slechts 28 opvarenden overleefden de ramp.

Malek heeft altijd ontkend dat hij aan het roer van het schip stond. Volgens zijn eigen verklaring was hij een gewone passagier die net als de overige opvarenden voor de overtocht had betaald. Ook Bikhit ontkende alle beschuldigingen.

Internationale reactie

De scheepsramp leidde tot veel internationale verontwaardiging. Naar aanleiding van het incident voerden EU-leiders hun zoek- en reddingsmissies in de Middellandse Zee op. Sinds de ramp is het aantal schepen dat voor de kust van Libië actief is om migranten te redden gegroeid tot vijftien.

Het aantal doden lijkt echter alleen maar gestegen. Eind november lag het dodental met 4.232 al bijna 1.400 doden hoger dan vorig jaar (2.869 doden op de route naar Italië). Het is echter de vraag hoe betrouwbaar dat door de VN genoemde aantal is. Doordat er meer reddingsschepen in het gebied actief zijn, kunnen er ook meer slachtoffers geteld worden.

    • Clara van de Wiel