Ik ga op reis en ik neem mee: 1500 volgers

Reisverslag

Hedwig Wiebes en Jeroen Bosman vonden hun Amsterdamse leven iets te comfortabel worden en trokken daarom de wijde wereld in met een oude Volkswagenbus. Via sociale media willen ze hun reis laten sponsoren.

Hedwig Wiebes (30) en Jeroen Bosman (33) worden influencers. Als het aan hen ligt, tenminste. Vier maanden geleden verkochten ze hun huis in Amsterdam. En (bijna) al hun spullen. Van de opbrengst schaften ze een nieuw onderkomen aan: een Volkswagenbusje. Hiermee zijn ze sinds eind oktober op reis, met honden Tommie en Olaf op de achterbank. Hun Amsterdamse leven werd iets te comfortabel, zegt Wiebes: „Het doel is minstens twee jaar weg te blijven, daarna zien we wel weer.”

Romantisch. Maar er moet ondertussen wel geld verdiend worden. Bosman: „Het is niet de bedoeling dat we ons spaargeld er doorheen jagen. Dit is geen sabbatical.” De begroting: duizend euro per maand. Wiebes: „Daar zit alles in, inclusief benzine en geld voor betaalde camperplaatsen, als we een keer ergens willen douchen. We kunnen besparen door niet voortdurend grote afstanden af te leggen, dat scheelt in de brandstofkosten.”

Ze blijven werken onderweg. Zij als journalist, hij in de creatieve sector. Voor een aantal vaste opdrachtgevers in Nederland kunnen ze als freelancers aan de slag blijven. Overige klussen zijn ze van plan onderweg binnen te halen. En ze gaan dus ‘influencen’: door over de reis te bloggen en dagelijks verslag te doen op Instagram willen ze zoveel mogelijk volgers verzamelen om aantrekkelijk te worden voor bedrijven die sponsordeals aanbieden. Bosman: „We willen ons eerst richten op de inhoud van ons Instagramaccount. Zodra dat staat, komen er vast bedrijven op ons af.” Al moet dat gesponsorde er niet te dik bovenop liggen. Wiebes: „Bij sommige Instagrammers is té duidelijk dat ze reclame maken.” Gaat hun plan slagen? Een verslag van de eerste weken.

Week 1 Aantal volgers: 532 Standplaats: Kampen

Wiebes: „We zijn gestrand in Kampen. Bij de ouders van Jeroen.” Diepe zucht. Technische problemen. Bosman: „We wilden een zonnepaneel op de bus laten plaatsen, en daar dan een generator op aansluiten voor de energievoorziening, zodat we onderweg kunnen bloggen. Maar die generator nam veel te veel ruimte in. Nu zijn we bezig een extra accu in te bouwen. Dat scheelt ruimte.” Het is best handig wat bij te leren over hun bus van de automonteurs in de garage, zeggen ze. En je houdt er weer leuke Instagramfoto’s aan over. Ook hebben ze nu extra tijd om de bus wat praktischer in te richten. Eind deze week hopen ze alleen wél echt op pad te kunnen. Wiebes: „We zijn nogal onrustig. En gespannen. We hebben ons huis achtergelaten om een nieuwe avontuur te beginnen in een busje in een vreemd land. En nu zijn we weer terug bij onze familie. We houden van ze, maar dit voelt toch als een anticlimax.”

Week 2 Aantal volgers: 592 Standplaats: Neufchâtel-en-Bray, Frankrijk

Bosman: „We rijden richting Noord-Spanje, daar is het nog zonnig. Zelfs nu, in oktober. Op de weer-app zag ik dat er een regenfront deze kant op komt.” Ze moeten nog wat wennen aan hun bestaan als nomaden. En aan de kleine ruimte. „We vallen vaker naar elkaar uit dan nodig”, zegt Wiebes. En Bosman is eigenlijk niet zo’n kampeerder, geeft hij toe. Wiebes: „We doen niet alsof alles perfect gaat, we willen eerlijk zijn tegenover onze volgers. Het is een enorm gedoe om zo te leven. Iedere handeling kost minstens drie keer zoveel moeite. Zodra we ergens arriveren, moeten we alle spullen verplaatsen en de bus klaarmaken voor de nacht. Ergens in dat proces raak ik nu steeds mijn toiletspullen kwijt.” En het is koud. Al is de mist wel mooi voor de foto’s, zegt Wiebes. „Het dagelijks Instagrammen begint langzaam in ons systeem te raken.”

Week 3 Aantal volgers: 628 Standplaats: Praia de Afife, Viana do Castelo, Portugal

Wiebes: „We hebben al ontzettend veel gereden, bijna 2.500 kilometer. Nu willen we wat langer op één plek blijven, dan kunnen we de bus meteen wat handiger indelen.” Het eerste pech-onderweg-moment heeft zich inmiddels voltrokken: de motor van de 31 jaar oude bus raakte oververhit. En Bosman is een tikje gestrest, omdat hij probeert te stoppen met roken. Het goede nieuws: ze zijn benaderd door een gereedschapsbedrijf. Bosman: „Ze hebben ons gevonden via Instagram en gevraagd of we een filmpje willen opnemen waarin we een van hun tools gebruiken. Hartstikke leuk. Intussen ben ik aan het oefenen met mijn drone. Die wil ik achter de bus aan laten vliegen voor mooi filmmateriaal.” Ook heeft hij zich bekwaamd in het scheren van zijn baard, voor de zijspiegel van de bus. Grooming the beard and trying to avoid the homeless look, staat in het fotobijschrift op Instagram. Wiebes: „Het bloggen schiet er door de drukte een beetje bij in. Hopelijk komt dat er straks wel van.”

Week 4 Aantal volgers: 1502 Standplaats: Praia da Ingrina, Raposeira, Portugal

Wat is er met het volgersaantal gebeurd? Wiebes: „Tim Hofman.” Bosman: „Deze presentator van BNN/VARA is een vriend van ons. Hij heeft een bericht over ons gepost op Instagram. Hij heeft veel volgers, dus dat hielp enorm. Nu hebben we er vooral een heleboel meisjes bij: Tims fans.” De gereedschapsdeal hebben ze afgezegd. Bosman: „Ineens dachten we: dit past helemaal niet bij ons. Het was een nogal energieslurpende tool. We hebben afgesproken dat we ons niet zouden laten overhalen tot dingen waar we niet achter staan.”

Ze doen niet álles voor meer volgers dus. Wel hebben ze hun strategie wat aangepast. Wiebes: „We krijgen meer likes op foto’s waar we zelf op staan. Niet alleen de bus en het uitzicht.” Al blijft de omgeving wel belangrijk. Bosman: „Laatst reden we door een stofwolk. Wauw, dit is mooi voor Instagram, dacht ik. Toen zijn we teruggereden om dat te kunnen filmen.” Hij rookt overigens weer, maar dat hoort bij de stop-techniek in het boek dat hij leest over stoppen met roken.

Week 5 Aantal volgers: 1568 Standplaats: Sagres, Portugal

Help, ze worden ontvolgd door de fans van Tim. „Die hadden toch gehoopt op meer Tim Hofman op onze foto’s, denk ik”, lacht Bosman. „Eerst bleef het aantal groeien, maar nu stagneert de boel.” Ze zijn daarom in ‘fotoconclaaf’: plaatjes van adembenemende uitzichten doen het goed, en die waar ze op staan met een kop koffie in de deuropening, starend naar iets in de verte ook. Wiebes: „Maar dat doet iedereen al. En het is ook niet helemaal realistisch. We lopen heel vaak te klooien met de was bijvoorbeeld. Maar ja, we moeten wel gevolgd worden.” Bosman: „Ik verwacht dat we pas sponsordeals aangeboden krijgen wanneer we op de drieduizend volgers zitten. Dat is een stevig aantal. Niet dat we ons nu in allerlei rapporten over sociale media gaan verdiepen hoor, we blijven het op gevoel doen.”

Een nieuwe inkomstenbron: surf-filmpjes. Die zet Bosman in elkaar, en verkoopt ze dan voor honderd euro aan de surfers die ze op het strand ontmoeten. De lastigste momenten: wanneer het maar blijft regenen en ze in de bus moeten blijven met z’n vieren. Willen ze al terug? Wiebes: „Nee. Maar ik kan me voorstellen dat ik ooit wel weer in een gewoon huis wil wonen met een eigen wc.” Over hun bestaan als influencers maken ze zich vooralsnog weinig zorgen. Bosman: „We hebben geen haast en zijn niet wanhopig. Ook als zich geen bedrijven melden met allerlei droomdeals, blijven we doen wat we doen. En zo lang zijn we nu ook weer niet op pad natuurlijk.”