‘IC Direct blijft kampen met uitval en storingen’

Alleen forse investering in hogesnelheidsnetwerk kan betrouwbaarheid vergroten, concludeert extern onderzoeksbureau in opdracht van ministerie.

Foto ANP / Koen van Weel

De IC Direct, de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda zal tot in lengte der jaren kampen met hoge uitval en storingen. Alleen als er fors geïnvesteerd wordt in uitbreiding van de hogesnelheidssporen en landelijke invoering van het beveiligingssysteem (ERMTS) kan de IC Direct zich qua betrouwbaarheid meten met vergelijkbare intercity-verbindingen in bijvoorbeeld Zwitserland.

Dat blijkt uit extern onderzoek door ingenieursbureau Railistics dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Sinds de indienststelling van de IC Direct in 2013 is de betrouwbaarheid ervan afgenomen. Begin 2016 was de uitval hoger dan 10 procent. NS en ProRail hebben maatregelen genomen om die uitval te verminderen. Maar die verbeterplannen houden geen rekening met het intensiever gebruik van het HSL-traject in 2017 en 2018. Dan maken ook de Eurostar, de IC Brussel en de snelle verbinding tussen Den Haag en Eindhoven gebruik van het HSL-spoor.

Lees ook: ‘We zijn punctueler dan de Zwitsers’, een interview met NS-topman Rogier van Boxtel.

NS zet meer en beter personeel in

NS probeert op de korte termijn de dienstregeling te verbeteren door meer en beter opgeleid personeel in te zetten en sneller rangeerprocessen af te ronden. ProRail heeft maatregelen genomen om de windgevoeligheid bij de brug over het Hollands Diep te verminderen, net als de overlast van dieren. Ook voor de lange termijn zijn maatregelen voorzien.

Maar de kans dat de IC Direct ook op de lange termijn even betrouwbaar wordt als het reguliere intercitynetwerk, blijft klein, zo wordt in het onderzoek geconcludeerd. De combinatie van complexe infrastructuur, materieel en beveiliging is uniek in Europa. Tussen Amsterdam en Breda moeten machinisten de trein over conventioneel- en HSL-spoor loodsen met wisselende beveiligings- en spanningsnetwerken. Ook de veiligheidsprocedures in de tunnels geven grotere kans op vertragingen en is de locomotief van de IC Direct lastiger te bedienen dan ander NS-materieel.

    • Jos Verlaan