Loden Leeuw voor irritantste reclame voor Tele2

De meest vervelende BN’er in een reclame was Jan Smit, in de commercial van Pearle.

De Loden Leeuw in de studio van het tv-programma Radar. Foto Freek van Asperen / ANP

Tele2 heeft met 48 procent van de stemmen de Loden Leeuw voor meest irritante reclame gewonnen. Dat werd maandag bekendgemaakt in het AVROTROS-programma Radar. De twijfelachtige eer voor meest irritante BN’er in een commercial ging naar Jan Smit voor zijn rol in een Pearle-reclame (33 procent).

Zelden won een genomineerde met zo’n hoog percentage. Nummer twee bij de commercials was Air Wick met de V.I.Poo-reclame (24 procent), gevolgd door Tuc met Alles-Kan-land (14 procent). In totaal brachten meer dan 74.000 mensen hun stem uit.

De reclame waarin Jan Smit speelde:

Vorig jaar

Vorig jaar verkozen kijkers de commercial van reisorganisatie TUI tot irritantste reclame. Adelheid Roossen kreeg de prijs voor meest vervelende BN’er, voor haar optreden in de ergerlijke commercial van uitvaartbedrijf Yarden.

De prijs voor irritantse reclame wordt sinds 2002 uitgereikt. Sinds 2004 wordt er ook een persoonlijkheidsprijs uitgereikt voor vervelendste personage in een commercial. Kijkers melden tenenkrommende reclames aan op de website van Radar, waarna het programma de genomineerden selecteert. Daarna stemmen kijkers voor de winnaar van de Loden Leeuw.

Oorspronkelijk wilde Radar de prijs Loden Loeki noemen. Dit als tegenhanger van de Gouden Loeki, de prijs voor beste reclame. Daar strak de STER echter een stokje voor. De reclamestichting wilde niet dat de naam van Loeki de Leeuw (een pop uit STER-reclames) aan de negatieve prijs verbonden werd.