Duitse komedie grote winnaar European Film Awards

. De Duitse komedie Toni Erdmann van regisseur Maren Ade ging met liefst vijf European Film Awards naar huis bij de Europese filmprijzen, die zaterdag zijn uitgereikt in de Poolse stad Wroclaw. De film won de onderscheidingen voor beste film, beste regie en beste scenario. De prijzen voor beste acteurs gingen naar Sandra Hüller en Peter Simonischek, die vader en dochter spelen in de film.

De Duitse komedie versloeg zo op alle fronten de twee films die als haar voornaamste concurrenten golden: Elle van Paul Verhoeven en I, Daniel Blake van de Britse regisseur Ken Loach. Ade droeg haar prijs voor beste scenario op aan haar vader, die zij bedankte voor zijn grappen. „Je moet humor van iemand leren, en ik heb humor geleerd van mijn vader.”

Niemand kon echt ontevreden zijn met de grote overwinning voor de film van Maren Ade. Toni Erdmann is een zeldzaam geluksgeval: een volstrekt originele film, die niet meteen doet denken aan allerlei andere films, met ook nog een zeldzame mix van humor en psychologische diepgang. De film gaat over een jonge Duitse zakenvrouw, die bedrijven saneert in Boekarest. Daar krijgt ze onverwacht bezoek van haar onaangepaste vader, die haar leven verstoort en ontregelt, terwijl hij zich voordoet als haar coach. Dat is hard nodig, vindt hij, want zijn dochter is vastgelopen in de kille, onpersoonlijke zakenwereld.

De European Film Awards kenden zaterdagavond meer winnaars, die de prijzen ook absoluut verdienen. De prijs voor beste nieuwkomer ging naar het ijzersterke The Happiest Day in the Life of Olli Maki, een droom van een debuutfilm van de Finse regisseur Juho Kuosmanen, over een onbekende gebleven Finse bokser, die er in de jaren zestig voor kiest om niét alles opzij te zetten voor een grote carrière. De prijs voor beste komedie ging naar het eveneens zeer geslaagde Een man die Ove heet van Hannes Holm: een film over een Zweedse misantroop en mopperpot die gaandeweg ontdooit.

Over de Europese film valt niet veel te klagen, met zoveel prijswaardige winaars en genomineerden. Toch zijn er ook zorgen op de achtergrond. Het jaarlijkse feestje van de Europese cinema komt op een lastig moment voor Europa, dat door Brexit en het succes van populisten in tal van landen onder zware druk staat. Veel regisseurs voelden zich in Wroclaw dan ook geroepen om een oproep te doen om de Europese gedachte te koesteren. Ook de keuze voor Polen, als het gastland van de uitreiking was niet onomstreden. De huidige conservatieve regering in het land heeft scherpe kritiek op de Poolse filmwereld, dat een te negatief beeld van de natie zou schetsen.

De schaduw van Andrzej Wajda hing over de prijsuitreiking: de Poolse regisseur die twee maanden geleden overleed en die meer dan een halve eeuw de toon zette in de Poolse cinema. Wajda werd postuum geëerd met speciale onderscheiding, in ontvangst genomen door voormalige studenten van zijn filmschool. De fameuze Franse scenarioschrijver Jean-Claude Carrière, die met Wajda werkte aan Danton, zijn drama over de Franse revolutie, kreeg een prijs voor zijn hele werk en een staande ovatie van de verzamelde filmmakers. Die eer viel ook aan Pierce Brosnan te beurt. Hij kreeg uit handen van de Deense regisseur Suzanne Bier een prijs voor zijn hele oeuvre, als acteur en als filmproducent.