Duitse komedie grote winnaar European Film Awards

De film Toni Erdmann won vijf prijzen, terwijl onder meer Elle van Paul Verhoeven favoriet was.

Screenshot Toni Erdmann

Het was de avond van Toni Erdmann. De Duitse komedie van regisseur Maren Ade ging met liefst vijf European Film Awards naar huis bij de Europese filmprijzen, die zaterdag zijn uitgereikt in de Poolse stad Wroclaw. De film kreeg de onderscheidingen voor beste film, beste regie en beste scenario. De prijzen voor de beste acteurs gingen eveneens naar de film, naar Sandra Hüller en Peter Simonischek, die vader en dochter spelen. Ade is de eerste vrouw die de European Film Award voor beste film ontving.

De komedie versloeg zo op alle fronten de films die als haar voornaamste concurrenten golden: Elle van Paul Verhoeven en I, Daniel Blake van de Britse regisseur Ken Loach. Ade droeg haar prijs voor beste scenario op aan haar vader, die zij bedankte voor al zijn grappen:

“Je moet humor van iemand leren, en ik heb humor geleerd van mijn vader.”

Lees ook dit interview met regisseur Ade: ‘Soms dacht ik: ik moet papa vaker bellen’

Niemand kon echt ontevreden zijn met de landslide voor de film van Maren Ade. Toni Erdmann is een zeldzaam geluksgeval: een volstrekt originele film, die niet meteen doet denken aan allerlei andere films, en een zeldzame mix ook van humor, maatschappelijk engagement en psychologische diepgang.

De film gaat over een jonge Duitse zakenvrouw, die bedrijven saneert in Boekarest. Daar krijgt ze onverwacht bezoek krijgt van haar onaangepaste vader, die haar leven ontregelt en verstoort. Dat is hard nodig, zo vindt hij, want zijn dochter zit vast in haar kille, onpersoonlijke wereld.

Lees ook onze recensie van Toni Erdmann: Vader pakt te pas en te onpas zijn fopgebit erbij

Brexit

De European Film Awards kenden zaterdagavond meer winnaars die de prijzen ook absoluut verdienen. De prijs voor beste nieuwkomer ging naar het ijzersterke The Happiest Day in the Life of Olli Maki, een droom van een debuutfilm van de Finse regisseur Juho Kuosmanen, over een onbekend gebleven Finse bokser, die er in de jaren zestig voor kiest om niét alles opzij te zetten voor een grote carrière. De prijs voor beste komedie ging naar het eveneens zeer geslaagde Een man die Ove heet van Hannes Holm: een film over een Zweedse misantroop en mopperpot die gaandeweg ontdooit.

Goed nieuws voor de Europese film dus, met zoveel prijswaardige winaars en genomineerden. Toch zijn er op de achtergrond nog volop zorgen en spanningen. Het jaarlijkse feestje van de Europese film komt op een lastig moment voor Europa, dat door Brexit en het succes van populisten in tal van landen onder grote druk staat.

Veel regisseurs voelden zich dan ook geroepen om een oproep te doen om de Europese gedachte te blijven koesteren. Ook de keuze voor Polen als het land waar de uitreiking plaatsvond, was niet onomstreden. De huidige conservatieve regering in het land heeft scherpe kritiek op de Poolse filmwereld, dat een te negatief beeld van de natie zou afschilderen.

Oeuvre

De schaduw van regisseur Andrzej Wajda hing over de European Film Awards: de Poolse regisseur die twee maanden geleden overleed en meer dan een halve eeuw de toon zette in de Poolse cinema. Wajda werd postuum geëerd met een speciale onderscheiding, die werd opgehaald door voormalige studenten van zijn filmschool.

De Franse scenarioschrijver Jean-Claude Carrière, die onder veel meer met Wajda werkte aan Danton, zijn drama over de Franse revolutie, kreeg een prijs voor zijn hele werk en een staande ovatie van de verzamelde filmmakers. Die eer viel ook aan Pierce Brosnan te beurt, die uit handen van de Deense regisseur Suzanne Bier een prijs kreeg voor zijn oeuvre als acteur en als filmproducent.