Wat verandert er met de komst van de nieuwe NS-dienstregeling?

Dienstregeling De nieuwe dienstregeling kent het grootste aantal wijzigingen sinds 2007. Voor bijna alle reizigers verandert er iets.

Verzameling van de gele vertrekstaten van de Nederlandse Spoorwegen. De borden worden dit weekend vervangen in verband met de nieuwe dienstregeling van de NS. Foto Piroschka van de Wouw / ANP

Deze zondag gaat de nieuwe NS-dienstregeling van start, met het grootste aantal wijzigingen sinds 2007, toen de Betuweroute in gebruik werd genomen en de hogesnelheidslijn af was. Voor bijna alle reizigers verandert er iets aan hun dagelijkse reis. De NS verwacht daarom maandag extra drukte in de ochtend- en avondspits. De nieuwe dienstregeling is te raadplegen op ns.nl en op de NS Reisplanner-app.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

  • De NS verdubbelt het aantal Intercity’s tussen Almere en Schiphol. Daar rijden vanaf zondag vier Intercity’s per uur.
  • Tussen Arnhem en Nijmegen gaan twee Intercity’s sneller rijden omdat ze niet meer stoppen op de tussengelegen stations.
  • Op vijf trajecten rijden meer Sprinters: Breukelen-Amsterdam, Leiden-Hoofddorp, Wijchen-Nijmegen en in de spits tussen Den Bosch en Oss en (vanaf mei 2017) tussen Groningen en Assen.
  • Er rijden extra treinen in de spits tussen Alkmaar en Schagen en in de avonduren tussen Utrecht en Eindhoven.
  • Reizigers uit Groningen en Leeuwarden zijn zes minuten sneller in Den Haag als ze via de Hanzelijn reizen.
  • Amsterdam-Zuid krijgt nieuwe rechtstreekse verbindingen naar Den Haag Laan van NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam, Rotterdam Centraal en Rotterdam Blaak.
  • Tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal gaan vier rechtstreekse Sprinters per uur rijden.
  • Reizigers tussen de Zaanstreek en Amsterdam Zuidoost en in de regio Arnhem-Nijmegen hoeven minder vaak over te stappen door meer rechtstreekse Sprinters.

Waarom is er een nieuwe dienstregeling nodig?

Het Nederlandse spoor is met 8.000 ritten per dag een van de intensiefst gebruikte netten ter wereld. Veertig vervoerders – waarvan er negen reizigers vervoeren, de rest doet goederen – willen een plek op het spoornet. Dat maakt het gevoelig voor storingen. Om de capaciteit te vergroten en het aantal storingen te verminderen zijn er de afgelopen jaren zijn nieuwe sporen gelegd bij Utrecht en Schiphol.

Daarnaast staat er voor komend jaar veel groot onderhoud gepland, vooral in de weekenden en de vakanties. De infrastructuur is volgens spoorbeheerder ProRail hard aan vernieuwing toe.

Is de nieuwe dienstregeling voor alle reizigers een verbetering?

Nee, de NS heeft de dienstregeling niet voor iedereen kunnen verbeteren. Reiziger rond onder meer Dordrecht moeten voortaan overstappen.

Tussen Almere en Schiphol gaan meer Intercity’s rijden, maar de reistijd tussen Utrecht en Almere is tijdelijk in één richting vijf minuten langer. Ook stopt deze treindienst tijdelijk niet op Utrecht Overvecht.

Reizigers vanuit Venlo en Helmond krijgen een rechtstreekse verbinding met Den Bosch en Utrecht, maar reizigers tussen Venlo en Den Haag moeten voortaan in Eindhoven overstappen.

De reistijd tussen Vlissingen en Rotterdam wordt vier tot zes minuten langer doordat de Intercity vanuit Zeeland naar Amsterdam in Roosendaal langer blijft wachten. Dat levert reizigers naar Brabant tien minuten tijdwinst op.

Komt er ook nieuw materieel?

Ja. Vanaf zondag worden er gefaseerd nieuwe NS-Sprinters ingezet van het type Flirt, van de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail. Flirt is een acroniem voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug. De afgelopen tijd hebben de Sprinters proefgereden, volgens de NS met succes.

De Flirt-Sprinters worden het eerst ingezet op de trajecten Arnhem-Ede-Wageningen en Den Bosch-Oss. Uiteindelijk zullen er 58 Flirt-Sprinters rijden, met bij elkaar 16.100 extra zit- en staplaatsen. De treinstellen hebben uitschuifbare treeplanken, waardoor rolstoelgebruikers zelfstandig naar binnen kunnen rijden. In ieder treinstel is een voor rolstoelen toegankelijk toilet geplaatst, en er is de mogelijkheid tot het verschonen van baby’s.

Waar kunnen reizigers terecht met vragen en klachten?

Op ns.nl/dienstregeling2017 en op de NS Reisplanner-app, die al sinds 14 oktober te downloaden is. Voor uitgebreide vragen kunnen reizigers ook terecht op het Serviceforum van de NS.

Belangenorganisatie Rover heeft een online-meldpunt geopend waar reizigers hun ervaringen met de nieuwe NS-dienstregeling kwijt kunnen: www.meldpuntdienstregeling2017.nl

Rover ontving tot nu toe 300 klachten van reizigers die te maken krijgen met langere reistijden en extra overstappen. langere reistijden en extra overstappen. Maar voor de meeste reizigers, zegt Rover, is de nieuwe dienstregeling een verbetering.