Bewoners De Lairessestraat in Amsterdam boos over plannen stadsdeel voor herinrichting

De herinrichtingsplannen voor de De Lairessestraat en de Cornelis Krusemanstraat zorgen voor grote weerstand onder bewoners, die zich vorige week hebben verenigd in Stichting Laat de Lairesse.

Momenteel is de straat zo ingedeeld dat tram, bus, fietser en auto dezelfde ruimte gebruiken; aan de zijkant staan auto’s geparkeerd. In het nieuwe ontwerp komt er één rijbaan voor bus en auto, een afgezonderd fietspad en verdwijnen mogelijk parkeerplaatsen. In de loop van 2018 verdwijnt tramlijn 16 en verschijnen meer bussen. Bewoners vrezen voor de luchtkwaliteit, verkeersagressie, opstoppingen en voor belemmering van hulpdiensten. Zelfs het afgezonderde fietspad doet in hun ogen niet veel goeds. Voorzitter Jeroen Zandt: „Zo’n fietspad maakt inhalen onmogelijk. Hierdoor ontstaat agressief gedrag.”

‘Juist veiliger’

Stadsdeel Zuid zegt dat onderzoek bewijst dat de nieuwe verkeerssituatie door het scheiden van de verkeersstromen juist veel veiliger wordt. Ook stelt Zuid dat het, in tegenstelling tot wat bewoners ervaren, wél heeft geïnvesteerd in de mening van bewoners – in de vorm van twee informatieavonden en een enquête, waar meer dan 2.000 reacties op kwamen. Die nemen ze mee in het ontwerp, maar „de gemeente moet het individuele belang afwegen tegen het algemene”.

De stichting, waar onder meer architect Rem Koolhaas en meerdere advocaten inzitten, zegt de plannen niet te pikken en er alles aan te doen om de gemeente te laten inzien dat het „een slecht idee is”. Voorzitter Zandt: „Een van de sympathisanten grapte al dat het nogal onhandig van de gemeente is om juist deze advocatenstraat zo te verbouwen.” Eerder dit jaar had stadsdeel Zuid ook al te maken met een groep boze hoog opgeleide bewoners; zij waren fel tegen de komst van het kunstwerk WEstLAndWElls – uiteindelijk plaatste het stadsdeel het werk niet.

Op 20 december komt het stadsdeel met een definitief ontwerp voor De Lairessestraat.

    • Daan Borrel