Weekendtips: Renaissance in Teylers, I shall use my time en Soof 2

Weekend Wat te doen dit weekend? ‘I shall use my time’ is een liefdevol eerbetoon aan Ata Kandó. ‘Soof 2’ is op het eerste gezicht minder liefdevol: Soof en Kasper gaan scheiden.

Uit de serie ‘Dream in the Forest’. Foto Ata Kandó

Film: Soof 2.

Soof 2 doet niet onder voor zijn voorganger. Inhoudelijk is dit scenario (weer van Marjolein Beumer) zelfs iets gedurfder, want dit keer komt niet alles goed: Soof en Kasper gaan scheiden. Visschedijk belichaamt subliem die herkenbare worsteling, waarbij het gevoel van afwijzing en de angst voor het alleenzijn langzaam plaatsmaken voor aanvaarding en zelfs opluchting. Fedja van Huêt speelt ex-echtgenoot Kasper met een mooie mengeling van jongensachtige vrijheidsdrang en volwassen mannenpijn.

Soof 2
Regie: Esmé Lammers.
Met Lies Visschedijk, Fedja van Huêt, Anneke Blok, Daan Schuurmans.
In: 132 bioscopen

●●●●

De trailer van ‘Soof 2’.

Lees de recensie: Nieuwe liefde voor Soof, zelfde vrolijke chaos

Fotografie: I shall use my time.

Madeleine Kandó, uit de serie ‘Dream in the Forest’, 1955. Foto Ata Kandó

Op I shall use my time, een hommage aan Ata Kandó (Boedapest, 1913) hangt werk van haar en portretten door haar man, Ed van der Elsken. Toch zijn het vooral haar eigen series, met name die ze maakte van en met haar kinderen, die de meeste indruk maken. Het bekende Droom in het Woud, waarin de tweelingdochters Juliette en Madeleine (1943) samen met zoon Tomas (1941) een door hem geschreven verhaal in de Zwitserse bergen uitbeelden, laat dromerige close-ups zien van dochters die met bloemenkransen in hun haren en rokjes van bladeren door bossen en bergen dwarrelen en een zoon die met ontbloot bovenlijf herder en held tegelijk is.

Ata Kandó
I shall use my time
T/m 1 januari 2017 in het Nederlands Fotomuseum Rotterdam

●●●●

Lees ook: Liefdevol eerbetoon aan Ata Kandó

Tekenkunst: Renaissance in Teylers.

Hendrick Goltzius, Rechterhand (1588, pen en bruine inkt op papier, 23 x 32,2 cm.). Foto Martijn Zegel/Teylers Museum

De hoofdrol in de tentoonstelling ‘Renaissance in Teylers’ is weggelegd voor de Haarlemse schilder en graficus Hendrick Goltzius (1558-1617). Ongeveer de helft van de tekeningen is van zijn hand – in één geval zelfs letterlijk, want er is een meesterlijke inkttekening bij van een rechterhand (of een linkerhand in de spiegel gezien). Grote kans dat die hand van de kunstenaar zelf is.

Renaissance in Teylers.
Zestiende-eeuwse Nederlandse meesterwerken.
T/m 8/1 in Teylers Museum, Haarlem.

●●●●

Lees ook: Tekenkunst met hoofdrol voor Goltzius

Theater: Lenny.

Foto Curly X Straight

Het theater is veranderd in een New Yorkse nachtclub anno 1959, waar cocktail-jazz de toon aangeeft en de omstreden comedian Lenny Bruce voortdurend verder gaat dan het toenmalige gezag wil accepteren. Eigenlijk is hij een stand-up provocateur, bij wie het meer om wrange waarheden dan om de grappen gaat. Acht acteurs en musici laten spannend spel zien, met Mads Wittermans als een intens ingeleefde Lenny Bruce, die ook in zijn conferences allengs overtuigender wordt.

Lenny
Door George & Eran Producties.
Gezien: 3/12 in Bellevue, Amsterdam.
Tournee t/m 7/1.
Inl. georgeeneranproducties.nl

●●●●●

De trailer van ‘Lenny’.

Lees ook: Comedian Lenny Bruce gevat in sfeervolle voorstelling

Galerie: David Maljkovic – Vignettes.

De Kroatische kunstenaar David Maljkovic (1973) presenteert bij Annet Gelink acht betekende fotowerken en één kleine video, waarvan een betovering uitgaat die zich pas langzaam openbaart. De op het eerste gezicht lukrake voorstellingen verhouden zich wel degelijk tot de achterliggende foto’s. Al puzzelend worden tipjes van sluiers opgelicht en verbanden aangereikt. Traag kijken is het devies. Wat zie je?

David Maljkovic – Vignettes.
T/m 7 jan. Annet Gelink Gallery, Laurierstraat 187-189, Amsterdam.

●●●●

Lees ook: Intrigerende technieken van David Maljkovic
    • Lisa Vos