Na de Nutellawafels nu de donuts – is dat ‘diversiteit’?

Opinie

Toeristen uit binnen- en buitenland. Robin van Lonkhuijsen / ANP

Als toeristen nog niet misselijk zijn van alle dik met Nutella besmeerde wafels, kunnen ze zich vanaf volgend jaar ook nog te goed doen aan een lekkere vette donut. Want het plan is dat Amsterdam volgend jaar met vier vestigingen van de Amerikaanse keten Dunkin’ Donuts wordt opgedirkt: drie in Centrum, en een in Zuid. Dunkin’ Donuts is een wereldwijd voorkomende horecagelegenheid die donuts verkoopt, voorzien van het bekende kleurrijke crèmelaagje.

Is dit dan de diversiteit waar voorzitter van stadsdeel Centrum Boudewijn Oranje en Amsterdammers al tijden om roepen en smeken? Niet helemaal. Want de franchisehouders van de nieuwe Dunkin’ Donuts-zaken, zijn tevens de eigenaren van Ice Bakery: het bedrijf achter de befaamde Nutella- en ijswinkels dus. Maar volgens Roberto Fava en Nabil Besali, van Ice Bakery en franchisehouders van Dunkin’ Donuts, is die zorg onterecht: dit is echt wat anders. De donutzaken zouden juist op de Amsterdammers gericht zijn, want buitenlandse toeristen „kennen het concept al”. Bovendien gaan ze niet alleen ‘Amerikaanse’ donuts verkopen, maar ook ‘Nederlandse’, bijvoorbeeld met drop, pindakaas, hagelslag of kaas.

Of het aanbod daarmee meer divers wordt – daar kun je over twisten. Zeker is wel dat het straks nog zoeter wordt in de binnenstad.