Kinderhelden verdwijnen van voedselverpakkingen

Film- en stripfiguren zoals The Minions zullen niet meer afgebeeld worden op voedingsverpakkingen gericht op kinderen.

Foto Olivier Middendorp/NRC

De levensmiddelenindustrie wil verpakkingen van ongezonde producten voor kinderen aanpassen. Daarmee zullen film- en stripfiguren zoals The Minions van veel verpakkingen van ongezond voedsel voor kinderen verdwijnen. Dat heeft staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) aan de Tweede Kamer laten weten.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), waar levensmiddelenproducenten onder vallen, heeft in gesprek met de staatssecretaris bekendgemaakt de zelfregulatie, de Reclamecode voor Voedingsmiddelen, aan te scherpen.

Op producten gericht voor kinderen onder de 7 jaar en op ongezonde levensmiddelen voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar mogen geen kinderidolen meer staan. Het gaat onder meer om K3-artikelen, Buurman en Buurman-koekjes en Frozen-toetjes.

Kekke kleurtjes en de vrolijke poppetjes

Van Rijn schrijft in zijn brief dat de regelgeving in de loop van 2017 wordt toegevoegd aan de Reclamecode voor Voedingsmiddelen, maar een woordvoerster van de FNLI benadrukt dat het plan nog verder uitgewerkt en getoetst moet worden.

Zo moet de FNLI nog laten onderzoeken of het besluit makkelijk is te omzeilen, door bijvoorbeeld producten in het buitenland te laten vervaardigen. “Er moet wel een gelijk speelveld zijn, ook op de interne Europese markt”, zegt de woordvoerster.

Het grootste deel van dit soort producten heeft, behalve de kekke kleurtjes en de vrolijke poppetjes, iets gemeen: ze zijn niet gezond, omdat ze veel suiker, zout of verzadigd vet bevatten. Van Rijn vindt het belangrijk dat kinderen en ouders in een supermarkt niet steeds geconfronteerd worden met verleidelijke reclame op ongezonde producten.

Maatschappelijke druk

De branche komt nu met aanvullende regelgeving door maatschappelijke druk. “Het onderwerp leeft in de samenleving, maar dit gaat niet het complexe probleem van overgewicht onder kinderen oplossen.”

Eerder maakten Jumbo, Plus en Albert Heijn verpakkingen van ongezonde huismerkproducten die speciaal op kinderen gericht zijn, te veranderen. Samen vormen de drie supermarkten een aanzienlijke groep. Ruim de helft van de supermarkten in Nederland is een Albert Heijn of een Jumbo, Plus is met een marktaandeel van 6 procent veel kleiner.

Eind volgend jaar moeten alle nieuwe verpakkingen in de schappen liggen. Alle drie de supermarkten zeggen dat ze meer aandacht willen voor gezondere producten, die dan weer aantrekkelijker worden verpakt voor kinderen.