Syntus-topman: haal stoptreinen weg bij NS

Volgens de topman van het ov-bedrijf moeten de stoptreinen samen met buslijnen per regio worden aanbesteed. De punctualiteit van de treinen neemt hierdoor toe, zegt hij.

Foto Koen Suyk/ANP

Stoptreinen moeten worden losgekoppeld van het spoornet waar ook de intercity’s op rijden. NS behoudt in dat geval alleen de intercity’s, die lange afstanden rijden. Stoptreinen worden naadloos onderdeel van het regionale openbaar vervoer en provincies kunnen regionaal vervoer aanbesteden in een totaalpakket met meerdere soorten vervoer.

Dat bepleit Cees Anker, directeur van vervoersbedrijf Syntus, in een interview in NRC. Anker denkt dat door deze ingreep het aantal verstoringen zal afnemen en de punctualiteit zal toenemen. Anker: “Het spoornet is nu helemaal verknoopt. NS-personeel kan daardoor door het hele land crossen. Dat vinden ze leuk, maar het is niet in het voordeel van de reiziger want een lokale storing werkt landelijk door. Dat sneeuwbaleffect hef je op door het net op te knippen.”

Lees het hele interview van Anker: Hoe busvervoerder Syntus Nederland verovert

In de huidige situatie wordt het hoofdrailnet, intercity’s en stoptreinen, onderhands gegund aan NS. De huidige concessie van NS voor het hoofdrailnet, inclusief de hogesnelheidslijn, loopt tot en met 2024. Op aanraden van de parlementaire enquêtecommissie Fyra heeft het kabinet een onderzoek in gang gezet naar marktwerking op het spoor. De vier scenario’s die worden onderzocht variëren van alles voor NS tot volledig aanbesteden. De onderzoekers moeten uiterlijk in maart hun rapport presenteren.

Het vervoer op een aantal decentrale spoorlijnen wordt verzorgd door concurrenten van NS. In Groningen en Friesland is dat Arriva, de vervoerder die vanaf zondag ook het openbaar vervoer, inclusief treinen, verzorgt in Limburg. Connexxion verzorgt de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen, Syntus vanaf eind volgend jaar de spoorlijnen Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen. De regionale treinen hebben een hogere punctualiteit (98 procent) dan de treinen op het hoofdrailnet.