‘Fyra-trein kan op hogesnelheidsnet Italië gaan rijden’

Hogesnelheidslijn

De staatsspoorwegen in Italië zouden overwegen de door NS afgewezen Fyra-treinen te kopen van Finmeccanica.

Foto ANP

De door NS afgewezen Fyra-hogesnelheidstreinen gaan mogelijk binnenkort rijden in Italië. Volgens de gespecialiseerde website Ferrovie.it zijn de Italiaanse spoorwegen met het bedrijf Finmeccanica in onderhandeling over de aankoop.

Van de zestien Fyra-treinen die NS had besteld, waren er eind 2012 negen in Nederland afgeleverd. Ze waren een maand in bedrijf toen ze alsnog ondeugdelijk werden bevonden. Na een juridische procedure is in maart 2014 afgesproken dat de fabrikant, AnsaldoBreda, de treinen zou terugnemen. De eerste V250 Fyra, zoals de ruim 200 meter lange treinen officieel heten, kwam in september 2014 weer terug in Italië.

AnsaldoBreda is in november vorig jaar door moederbedrijf Finmeccanica verkocht aan Hitachi Rail Italy. Maar de Fyra’s die na terugkeer in Italië door de ingenieurs van AnsaldoBreda zijn aangepast, zijn eigendom gebleven van Finmeccanica. Die probeert daar een koper voor te vinden. Eerdere suggesties in de Italiaanse pers dat de Turkse spoorwegen belangstelling zouden hebben, bleken voorbarig.

Volgens Ferrovie.it zijn er al tests gedaan met de Fyra, onder andere op het traject Milaan-Turijn. Italië heeft een goed functionerend hogesnelheidsnetwerk. Daarop rijden zowel de staatsspoorwegen (FS) als de particuliere concurrent Nuovo Trasporto Viaggiatori. Op een aantal trajecten, zoals Roma-Napels, liggen de snelheden rond 300 kilometer per uur of hoger. Maar FS zet ook treinen in die niet boven de 250 km komen, de maximumsnelheid van de Fyra.

De NS had zestien treinen besteld bij AnsaldoBreda en de Belgische spoorwegen drie. Ze hadden ingezet moeten worden op de lijn Amsterdam-Brussel. Finmeccanica en FS reageerden donderdag niet op verzoeken om een toelichting.