Recensie

Nieuwe liefde voor Soof, zelfde vrolijke chaos

Soof 2 doet niet onder voor zijn voorganger. Inhoudelijk is dit scenario (weer van Marjolein Beumer) zelfs iets gedurfder, want dit keer komt niet alles goed. ●●●●

Waar de doorsnee Nederlandse romkom of familiefilm bezwijkt onder clichés, was Soof in 2013 een uitzondering. Ook dat script (van Marjolein Beumer) volgde een vertrouwd schema (uitgeblust huwelijk, dreigende scheiding, romantische redding), maar deed dat met humor en realiteitszin.

Hoofdpersoon Soof (Lies Visschedijk) is als Bridget Jones met een groot gezin. Dat betekent: rokende puinhopen en plezier. Soof heeft modellenproporties noch goed gestyled haar. Verre van perfect is ze, maar ze redt zich met humor en zelfspot, en (veel) rode wijn. Soof bood sterk acteerwerk in een warmbloedige regie van Antoinette Beumer.

Een vervolgfilm is dan een risico. Zeker als daar een andere regisseur aan te pas komt (Esmé Lammers). Maar Soof 2 doet niet onder voor zijn voorganger. Inhoudelijk is dit scenario (weer van Marjolein Beumer) zelfs iets gedurfder, want dit keer komt niet alles goed: Soof en Kasper gaan scheiden. De film begint met hun oude huwelijksvideo, een hilarisch bacchanaal, waarna we de twee aantreffen bij de relatietherapeut. Dan wordt al snel duidelijk: hier is geen redden meer aan. Wat volgt ligt voor de hand: ongeloof, pijn en (veel) rode wijn.

Visschedijk belichaamt subliem die herkenbare worsteling, waarbij het gevoel van afwijzing en de angst voor het alleenzijn langzaam plaatsmaken voor aanvaarding en zelfs opluchting. Fedja van Huêt speelt ex-echtgenoot Kasper met een mooie mengeling van jongensachtige vrijheidsdrang en volwassen mannenpijn.

Beiden wacht natuurlijk nieuwe liefde: hij vindt die in een al te jeugdig danseresje, zij in de spiritueel verlichte nieuwe kok (Achmed Akkabi) van haar restaurant De Kooksoof. Een gezamenlijke kooksessie mondt uit in echte romantiek – een perfect opgebouwde, ronduit verrukkelijke scène, met spanning, erotiek en plezier in volmaakt evenwicht.

Ondertussen dreigt faillissement voor De Kooksoof, en zien we Soof wanhopig haar rekeningen strijken, terwijl dochter Sascha onuitstaanbaar pubert, en de twaalfjarige tweeling Dies en Bing steeds brutaler wordt. Dan duikt haar oude bijna-minnaar Jim (Dan Karaty) weer op, en blijkt óók de dierenarts (Daan Schuurmans met Hugh Grant-allure) opeens een leuke man. Zo is Soofs leven opnieuw een vrolijke, soms pijnlijke, maar hartverwarmende warboel.