Ineens is er ophef over deze VVD-gifjes uit maart

De wandelgangen

Belangrijke campagneles: Wat een politieke partij op internet plaatst, kan altijd terugkomen.

Tien vrolijke gifjes

Als je als politieke partij tien vrolijke gifjes online zet, met de titel ‘10 vormen van betutteling die echt niet kunnen’, kan dat op een onverhoeds moment een tweede leven gaan leiden. Het overkomt de VVD, die de gifjes in maart op de website publiceerde. Deze week worden ze ineens driftig gedeeld op sociale media. Boven de gifjes staat: ‘Wij mensen weten prima wat goed is voor onszelf en voor onze omgeving. Toch worden er in de Tweede Kamer vaak bizarre voorstellen gedaan om ons gedrag te veranderen.’ En dan volgen de ‘tien vormen van betutteling’, variërend van een verbod op gratis plastic tasjes tot een vegetarische dag in de bedrijfskantine.

Betuttelpunten

Markant: de meerderheid van de tien voorbeelden wordt juist níét landelijk bekokstoofd. Het plastictasjesverbod komt voort uit Europese regels, terrasverwamer-, scooter- en autoverboden zijn gemeentebeleid, en ‘meatless Monday’ stamt uit het bedrijfsleven. Ook markant: juist als coalitiepartner nam de VVD een aantal ‘betuttelende’ maatregelen. Denk aan het rookverbod, het verlagen van het zoutgehalte in brood, en het – woensdag aangekondigde – verbod op de partydrug 4-FA. Ook opvallend is dat bijna alle genoemde betuttelpunten gaan over het klimaat, terwijl de liberalen zich in hun nieuwe partijprogramma juist een voorstander tonen van verduurzaming.

Het blijft op internet

De delers op sociale media zijn niet enthousiast over de ‘Buzzfeed-achtige’ lijst. Waarom de gifjes zijn gemaakt kan de campagnemanager van de VVD zich niet herinneren: „Dat was in maart. Er worden elke dag dingen gemaakt.” Hij heeft ook geen idee waarom ze nu weer in omloop zijn. „Zoiets blijft op internet staan, en ineens besluit iemand het dan weer te delen.” Het is een belangrijke campagneles, ook voor andere partijen: wat gebeurt op internet, blijft op internet.