Waarschuwing bij leenreclame heeft geen effect

Dat concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) na onderzoek in opdracht van het ministerie van Financiën.

Foto: Lex van Lieshout / ANP

Het moet sinds 2009 verplicht bij reclames voor leningen worden gemeld:’Let op! Geld lenen kost geld’. De waarschuwing moet consumenten stimuleren beter na te denken over de gevolgen van het afsluiten van een krediet en de schuldenproblematiek verkleinen. Maar nu blijkt dat de slogan geen effect heeft.

Dat concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) na onderzoek in opdracht van het ministerie van Financiën. Het AFM onderzocht of het toevoegen van de waarschuwing invloed heeft op hoe vaak op banners voor leningen wordt geklikt en de keuzes die worden gemaakt bij het aanvragen van een offerte. Op geen van die factoren was de waarschuwing van invloed. Ook heeft de waarschuwing geen invloed op de houding ten aanzien van geld lenen en de manier waarop consumenten kredietreclames ervaren.

Wel benadrukt het AFM dat de waarschuwing mogelijk positieve bijeffecten kan hebben. Mogelijk beïnvloedt de kredietwaarschuwing de sociale norm over lenen, waardoor er minder positief tegen lenen wordt aangekeken. Ook kan het zijn dat een lening door de waarschuwing beter herkenbaar is voor consumenten. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat er onder consumenten een groot draagvlak is voor de kredietwaarschuwing: 80 procent van de ondervraagden vindt het positief dat de overheid kredietverstrekkers verplicht om de waarschuwing op te nemen.

Het is wat minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën, PvdA) betreft te vroeg om op basis van deze uitkomsten al te stoppen met de waarschuwing, schrijft hij dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. Wel schrijft de minister te willen kijken of aanvullende maatregelen nodig zijn om consumenten beter voor te lichten over leningen.