In beeld

Station Utrecht Centraal in oude foto’s

Woensdag 7 december wordt officieel de nieuwbouw van station Utrecht geopend. Het nieuwe station is berekend op 100 miljoen reizigers en is van oudsher het spoorwegknooppunt van Nederland.
1843: Rhijnspoorstation. De Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) legt een spoorlijn aan van Amsterdam naar Utrecht en Arnhem, vijf jaar na de introductie van de trein in Nederland. Het eerste Utrechtse station, in neoclassicistische stijl, komt aan de westkant van de stad te liggen. Spoorwegmuseum
1912: Rond 1860 neemt de staat de bouw en exploitatie van het spoor over van het bedrijfsleven, station Utrecht wordt diverse keren uitgebreid en heet in 1909 Centraal Station. Links is het bagagegebouw, rechts een postkantoor en goederenloods. Om op het spoor te komen heb je een trein- of perronkaartje nodig. Spoorwegmuseum
1920: Het stationsplein met trams. Spoorwegmuseum
Jaartal onbekend. Tot 1957 blijven er stoomtreinen rijden. Het Utrechts Archief
Luchtfoto uit 1927. Spoorwegmuseum
Het stationsplein in 1930. Het Utrechts Archief
Vooraanzicht in 1936. In 1938 wordt het elektrische 'Middennet' afgebouwd: treinen van en naar de vier grote steden, Den Bosch, Eindhoven en Arnhem rijden dan met elektrische bovenleiding. ANP
Vlak voor Kerst 1938 ontstaat er brand, waarschijnlijk door kortsluiting, de bovenverdieping wordt verwoest. Spoorwegmuseum
Luchtfoto april 1946. In 1944 wordt het station nog beschadigd door Engelse bommen. Spoorwegmuseum
In de jaren '50 en '60 wordt er een plan gemaakt voor een nieuwe binnenstad, waarbij woningen en grachten opgeofferd worden voor de auto. Spoorwegmuseum
Eind jaren 60 gaat de NS rijden met de bekende gele treinen: "De nieuwe hippe huisstijl van de N.S. Een modern treinstel, waarvan de kop en zijwanden in een een warme kleur geel geschilderd zijn en waarop het nieuwe bedrijfsembleem is aangebracht. Bovendien drie schuinlopende evenwijdige reclamevakken tegen azuurblauwe achtergrond." ANP
1970: Het station moet nauw verbonden worden met nieuw winkelcentrum Hoog Catharijne en de Jaarbeurs. Het Utrechts Archief
De loopbrug Jaarbeurstraverse (boven) wordt in 1969 als eerste van dit plan geopend. Spoorwegmuseum
Sloop van het laatste deel van het oude station voor de nieuwbouw met Hoog Catharijne. Het Utrechts Archief
In 1973 opent prinses Beatrix het nieuwe winkelcentrum Hoog Catharijne, dat naadloos overloopt in het Centraal Station. Onder de verhoogde stationshal zitten de sporen en een busstation, taxi's stoppen op een naastgelegen plateau. Het Utrechts Archief
1984: Exterieur van winkelcentrum Hoog Catharijne aan het station in Utrecht, met traverses over de gedempte Catharijnesingel. ANP / Allard Blaauboer
1989: Zicht op Utrecht CS vanaf spoor 4. Er komen snel meer reizigers bij. In 1989 wordt de stationshal daarom twee keer zo groot gemaakt. Het Utrechts Archief
Opvallendste elementen zijn de rode stalen bogen en blauwgetinte ruiten in het dak, plus een enorm bord met vertrek- en aankomsttijden. Het blauwe bord maakte een markant ratelend geluid als de vertrektijden versprongen en was een herkenbaar punt om bij af te spreken. ANP
2001: Luchtfoto ANP / Toussaint Kluiters
2001: Spoor 11 met kiosk. ANP
In 2002 werd begonnen met het verwijderen een deel van de antieke perronoverkappingen. De kappen uit 1895 moesten wijken vanwege de verbouwing van het station. ANP / Robin Utrecht
2003: De karakteristieke witte tegeltjes met spoormotief. ANP / Rick Nederstigt
2004: Een lege stationshal tijdens de grote OV-staking op 14 oktober. ANP / David van Dam
2005: Enorme drukte in de stationshal door uitval van treinen door sneeuw en de harde wind. ANP/ Olaf Hartong
2007: Toenmalig minister Camiel Eurlings bij een schaalmodel van het nieuwe station van Utrecht in Madurodam. ANP / Evert-Jan Daniels
Een week voor de officiële opening van het station bezoeken koningin Máxima en koningin Mathilde van België het vernieuwde stationsgebied van Utrecht. ANP / Remko de Waal
De vernieuwde stationshal. NRC / Jordy Rietbroek