‘Soms denk ik: komt hier ooit nog wat uit?’

Carrièreswitch

Kiezen voor een compleet andere carrière, je moet het durven. Consultant Christophe Vercarre (28) deed het gewoon. Hij vindt dat hij meer nodig is als leraar in Molenbeek.

Hoogtepunt: „Onlangs werd ik geïnterviewd op de radio over mijn nieuwe baan en kreeg ik daarna smsjes van leerlingen. ‘Meneer ik ben zo blij dat ik u ken’, schreef er één.”

Dieptepunt: „Vorige week ging het uit met mijn vriendin en kreeg ik tijdens de les ook nog bericht van een goede vriend dat zijn vader was overleden. Ik voelde me verdrietig, maar besefte dat ik als leraar de stabiele factor moest zijn.”

Rechte pad

„Zelf was ik vroeger een heel moeilijke leerling. Ik had geluk met goede leraren die geloofden in mijn potentieel. Zij brachten me op het rechte pad en ik studeerde af in de economische wetenschappen. Het was vanzelfsprekend dat ik daarna net als mijn studiegenoten consultant zou worden. Ik vond het ook echt fantastisch bedrijven te adviseren hoe ze duurzamer kunnen zijn, zonder geld te verliezen.

Bubbel

„Toch knaagde er iets: ik spendeerde veel avonden achter de computer om rapporten van honderdvijftig pagina’s te schrijven, die vervolgens ergens in een lade zouden verdwijnen. In de consultancywereld zit je in een bubbel. Een collega vertelde over het programma ‘teach for Belgium’, dat leraren opleidt voor scholen in achterstandswijken. Ik was meteen enthousiast: als er érgens degelijk onderwijs nodig is, dan is het hier in Molenbeek.

Lees ook de carrièreswitch van vorige week: ‘Ik merk dat mensen me snel vertrouwen’

Meteen autoriteit tonen

„Op mijn eerste dag als leerkracht bleven de leerlingen door elkaar praten, gooiden propjes en maakten brutale opmerkingen. Ik zette drie leerlingen op de gang. Een zwaktebod natuurlijk, maar ik wist dat ik meteen autoriteit moest tonen. Inmiddels ga ik graag met mijn leerlingen in gesprek en probeer ik open en nieuwsgierig te zijn.

071216CO_switchonder

Niet te snel oordelen

„Mijn belangrijkste doel is om ze zoveel mogelijk kansen te bieden. Toegegeven, bij sommige leerlingen denk ik wel eens: gaat hier ooit nog wat uitkomen? Maar je moet ook realistisch zijn: het zijn 17-jarigen bij wie de hormonen de hele dag door hun lijven gieren, natuurlijk zijn ze de hele dag aan het snapchatten. We moeten niet te snel oordelen; ik was zelf niet veel anders op die leeftijd.”