Snap je niks van deze site? Dat is ook de bedoeling

Het nieuwe ‘project’ The Outline lijkt nog het meest op een vreemde mix tussen Snapchat en een hip literatuurmagazine.

Misschien heb je geen idee wat je aanmoet met The Outline. Dat is dan ook precies de bedoeling. “Lost? Good. Keep going” staat er zelfs expliciet in beeld als je de site opent. The Outline is het nieuwste project van Joshua Topolsky, die eerder betrokken was bij de sites Vox en The Verge. Maar waar die nieuwssites nog behoorlijk conventioneel waren, moet The Outline het helemaal anders gaan doen.

Probeer het ‘platform’ maar beter niet via je desktop te bezoeken. Het kán wel, maar je loopt dan al helemaal de kans er niks van te begrijpen. The Outline is duidelijk bedoeld voor mobiel gebruik en lijkt nog het meest op een vreemde mix tussen Snapchat en een hip literatuurmagazine.

Twitter avatar josiahq Josiah Roe I tried reading @outline but it made me hate having a thumb

Swipen en bladeren

Wat The Outline is? In zijn beginselverklaring schuwt Topolsky de grote woorden in elk geval niet. ‘A real time, highly extensible, extremely modern way of making things on the internet,’ omschrijft hij zijn eigen platform bijvoorbeeld. Volgens Topolsky is de manier waarop media op dit moment functioneren kapot. Te zeer wordt ingezet op zoveel mogelijk stukken produceren en verouderde manieren van een verhaal vertellen. In plaats daarvan wil The Outline zich richten op drie, niet bepaald heel opzienbarende thema’s: macht, cultuur en de toekomst.

Het vernieuwende van The Outline zit ‘m dan ook niet echt in de inhoud, hoewel er op het moment mooie verhalen te lezen zijn over een transgender en een gemeenschap van liefhebbers van krasloten. Nee: vooral de vormgeving maakt The Outline vernieuwend. Alsof je tindert, zo swipe je links en rechts door verhalen heen, om er met clicks en een veeg naar boven dieper te duiken. Tegelijkertijd voelt het lezen van The Outline ook een beetje als een oldschool tijdschrift, waarin je kunt bladeren en waar beeld de hele pagina vult. Topolsky vergeleek zijn project in The Wall Street Journal niet voor niets met een “next-generation version of The New Yorker“. Bovendien: omdat The Outline inzet op minder van betere kwaliteit kan het ook echt nog voelen alsof je de site na een paar verhalen “uit hebt”.

Twitter avatar derekbrown Derek Brown Maybe I’m old or whatever, but the @outline site doesn’t appeal to me at all. I prefer my journalism to be more functional than art.

Hippe reclames

The Outline wil vooral ook weer afwijken in advertenties. Net als in een oud tijdschrift zijn de advertenties stijlvol vormgegeven en nemen ze je hele scherm in beslag. Ze moeten daarmee minder hinderlijk zijn dan op andere sites, maar tegelijkertijd duidelijk herkenbaar blijven als advertenties. Hippe reclames, zonder de grens tussen redactie en commercie te overschrijven dus.

Twitter avatar pquirke Patrick Quirke Anyone else find the @outline website garish, hard to navigate with horrible clip arty icons? The articles are fantastic but jarring to view

Of het The Outline gaat lukken hiermee geld te verdienen moet nog blijken. Vooralsnog zijn de reacties voornamelijk verbaasd en een tikje geërgerd. Maar tegelijkertijd was dat ook de eerste reactie op het design van Snapchat. En anders kan The Outline het altijd nog gooien op leeftijd: waarschijnlijk zijn we hier allemaal al te oud voor.

Twitter avatar shansquared Shan Wang ☃ Zero new thoughts here on @outline, except I FEEL TOO OLD FOR THIS SITE EXPERIENCE https://t.co/SJI5KNxphA https://t.co/DMUcLcw7NO
Twitter avatar OnyekaAg Onyeka Aghanenu Not sure why @Outline described itself in such a pretentious way. It’s basically another media/essay site with a cool design.