Aidsfonds stopt met omstreden campagne

Veel hiv-positieven voelen zich gekwetst en gestigmatiseerd door de filmpjes en posters uit de campagne tegen hiv en aids.

Beeld uit een video van de campagne van het Aidsfonds. Foto: screenshot YouTube

Na een storm van kritiek heeft het Aidsfonds besloten te stoppen met een campagne tegen hiv en aids. Dat heeft het Aidsfonds dinsdag bekendgemaakt. Veel hiv-positieven zouden zich door de filmpjes en posters “gekwetst en gestigmatiseerd” voelen. Dat is niet de bedoeling geweest van de campagne, zo zegt het Aidsfonds.

In de campagne “het virus dreigt te winnen” werd informatie over hiv en aids opzettelijk zo hard mogelijk overgebracht door het hiv-virus als ik-persoon neer te zetten, met teksten als “ik vermoord driehonderd kinderen per dag” en “ik ben nu gevaarlijker dan ooit”:

Harde boodschap

In een persbericht laat het Aidsfonds weten bewust te hebben gekozen voor een harde boodschap in filmpjes en posters, “omdat de afgelopen jaren hebben uitgewezen dat de beeldvorming over hiv en aids niet in lijn is met de realiteit”.

Volgens het Aidsfonds heeft van de 37 miljoen hiv-patiënten wereldwijd minder dan de helft toegang tot zorg en medicijnen, terwijl juist hiv-remmers essentieel zijn:

“Dat neemt niet weg dat mensen in Nederland die leven met hiv en wel toegang hebben tot hiv-remmers, dezelfde levensverwachting hebben als mensen zonder hiv. Bovendien kunnen mensen die succesvol worden behandeld het virus niet overdragen.”

Het Aidsfonds stelt dat de daling van het aantal nieuwe hiv-infecties wereldwijd voor het eerst in jaren stagneert.

Voorzitter van de hiv-vereniging Alexander Pastoors liet via Twitter weten dat de vereniging “zware druk” uitoefende op het Aidsfonds, om de “schadelijke campagne” zo snel mogelijk te stoppen:

Twitter avatar alexhvn Alexander Pastoors @HivVerenigingNL is ontzet door #horrorcampagne en oefent zware druk uit op @AidsFonds om schadelijke campagne onmiddellijk te stoppen