Pon alweer in opspraak

Fraude

Bij handelsbedrijf Pon vond jarenlang een clandestiene handel in onderdelen plaats. Alle betrokken partijen geven elkaar de schuld.

Foto Luke Sharrett/Bloomberg

Weer gedoe bij Pon. Een maand na de omkopingszaak is Pon, auto-importeur van onder meer Volkswagen, alweer in opspraak. Het gaat deze keer om fraude met de verkoop van Caterpillar-onderdelen. Dat meldt het Financieele Dagblad maandag, dat documenten uit het fraude-onderzoek wist te bemachtigen.

Tussen 1998 en 2013 zou personeel van Pon voor miljoenen aan onderdelen van de graafmachinefabrikant via tussenhandelaren hebben verkocht, buiten de boeken om. Omdat de zaak bij justitie ligt, wil Pon geen verdere mededelingen doen, laat een woordvoerder weten aan NRC.

Pon, met een jaaromzet van zo’n 7 miljard euro, meent dat het is gedupeerd door z’n eigen personeel. Dat is in dit geval een parttime accountmanager die in een blauwe Ferrari reed en zich volgens het FD badkamers, scooters en reisjes cadeau liet doen en tonnen aan contanten opnam. Pon heeft aangifte gedaan tegen de man. De accountmanager schat de totale omzet van de clandestiene handel op 75 miljoen euro, meldt het proces-verbaal. Volgens de accountmanager was de top van Pon op de hoogte de handelspraktijken.

Pon heeft ook aangifte gedaan tegen twee bestuurders van een tussenhandelaar waarmee het zaken deed, Inter SP Trading (ISP) uit Barendrecht, wegens valsheid in geschrifte en oplichting. ISP verkocht vanuit Nederland Caterpillar-onderdelen door naar andere landen. Dat staat Caterpillar niet toe, omdat het zelf per regio specifieke dealers aanwijst.

ISP vindt zichzelf juist de dupe van Pon. „Pon doet nu net alsof het een engeltje is. Maar het is een wolf in schaapskleren”, zegt Claudia Bonamassa, bestuurder van ISP in een reactie maandag aan NRC. „Wij zijn zélf slachtoffer.”

Volgens Bonamassa kocht ISP meer dan tien jaar lang Caterpillar-onderdelen van een dochter van Pon, om die door te verkopen in landen als Spanje en Italië. Daar leverden ze meer op. Ze zegt niet te hebben geweten dat dit niet mocht volgens de interne regels van Pon en Caterpillar. „Wij zijn gewoon een handelsonderneming die spullen inkoopt en doorverkoopt.”

In januari 2013 staakte Pon de leveranties abrupt, stelt zij. Dat was een ernstig probleem voor het bedrijf, dat voor een groot deel op deze handel draaide. „Wij zijn een klein bedrijfje. Als je hoofdleverancier ineens stopt met leveren, dan kun je failliet gaan.”

Bonamassa vermoedt dat Pon geen spullen meer leverde vanwege de fraude, die de importeur jarenlang oogluikend had toegestaan omdat er veel geld mee werd verdiend. ISP begon later in 2013 een rechtszaak tegen Pon vanwege het staken van de leveranties. In die procedure „kwamen er een hoop dingen naar boven”.

Pon sloeg terug en deed op zijn beurt in september 2015 weer aangifte tegen twee bestuurders van ISP. Bonamassa denkt dat Pon de zaak zo in een doofpot wil stoppen. „Ze proberen al jaren te rekken. Als wij failliet zouden gaan, verdwijnt het probleem vanzelf.”

Pon is een handelsonderneming in auto’s, fietsen, graafmachines en onderdelen voor de industrie, met 13.000 werknemers in 32 landen. Het bedrijf is afgelopen jaar vaker in het nieuws geweest. In oktober schikte Pon voor 12 miljoen euro met het OM in verband met het omkopen van ambtenaren bij de politie en defensie die zich bezighielden met het wagenpark en de dienstauto’s.

Ook zit Pon, als exclusieve Volkswagendealer, nog met de afhandeling van het dieselschandaal. Veel auto’s moeten een ‘update’ krijgen, en Pon organiseert dat. De terugroepactie verloopt traag.

    • Chris Hensen
    • Carola Houtekamer