Deze romantische video zet je compleet op het verkeerde been

De video lijkt over een kalverliefde op een Amerikaanse high school te gaan, maar wie goed oplet ziet een groter drama zich ontvouwen.

Screenshot YouTube/Sandy Hook Promise

Evan verveelt zich. In de bieb van zijn Amerikaanse high school krast hij in het hout: “I am bored.” Wanneer hij de volgende keer op dezelfde plek gaat zitten, heeft iemand met een sierlijk meisjeshandschrift gereageerd: “Hi bored, nice to meet you.” Een liefdesepos is geboren, en er is een romantisch gitaardeuntje onder gemonteerd. Dat kan niet anders dan goed aflopen, toch?

Bekijk eerst het filmpje, lees dan pas verder (spoilers onder video):

Niet dus. De video gaat helemaal niet over Evan, maar over die ene jongen die nooit aandacht krijgt. Die wordt genegeerd en gepest, en zonder dat iemand het door heeft langzaam radicaliseert. Die magazines over wapens leest, instructievideo’s op YouTube bekijkt en zelfs een schietpartij op Instagram aankondigt. Die uiteindelijk besluit zijn frustratie van zich af te schieten.

Sandy Hook

Het filmpje is gemaakt door Sandy Hook Promise, een stichting die is opgezet vlak na de schietpartij in 2012 op de basisschool Sandy Hook in het stadje Newtown in de staat Connecticut. Zeven docenten en twintig kinderen komen daarbij om; het is de op twee na dodelijkste schietpartij in de VS. De twee oprichters verloren hun zesjarige zoontje bij de aanslag.

Sindsdien zet de stichting zich in om wapengerelateerde doden te voorkomen, en om meer wapenwetgeving te realiseren. Hun nieuwste campagne “Know the signs” gaat over het herkennen van tekenen aan de wand. Want volgens de stichting zijn er bij de mensen die een aanslag plegen vaak signalen te zien. Van alle aanslagplegers heeft 70 tot 80 procent al eens over zijn gewelddadige plannen gepraat met iemand. Alleen: als je niet weet waar je naar moet kijken, mis je de signalen. Precies zoals in het filmpje.

Lijst van signalen

Op de site van de stichting staat een lijstje van signalen die op toekomstig geweld kunnen wijzen, zoals een fascinatie voor wapens en schietpartijen, overtrokken agressieve reacties, gepest worden en het maken van gewelddadige gebaren. Allemaal signalen die zich ook op de achtergrond van de video afspelen.

Als het aantal views van de video enige indicatie is, dan is de campagne een succes. Mede dankzij veel media-aandacht in de VS is het filmpje in twee dagen meer dan 1,5 miljoen bekeken. De organisatie hoopt dat de video effect sorteert:

“Prevent gun violence before it starts.”

Twitter avatar sandyhook Sandy Hook Promise Eye-opening new video shows us that when we #KnowTheSigns, we can prevent gun violence before it starts: https://t.co/eqzLUltk1U