Containervervoer

'Rederijen werken aan noodfonds om Hanjin-problemen te vermijden'

Containers in de Britse haven Southampton Foto Bloomberg

Vijf containerrederijen willen een noodfonds oprichten om problemen zoals met de Zuid-Koreaanse reder Hanjin Shipping in de toekomst te vermijden. Het geld in dit fonds moet ervoor zorgen dat in het geval van een faillissement van een van de leden, de lading toch kan worden gelost in de havens van de oorspronkelijke bestemming, zo meldt online vakblad JOC.com. Het is een van de maatregelen waar The Alliance, een nieuw op te richten samenwerkingsverband aan werkt. Nadat Hanjin omviel, dobberden diens schepen wekenlang rond op zee. De vele containers aan boord konden niet worden gelost, waardoor bedrijven lang op hun goederen moesten wachten. Het vertrouwen in de rederijen heeft hierdoor een flinke deuk opgelopen. De financiële situatie van de rederijen wordt nauwlettend in de gaten gehouden, zeker met het oog op het binnenhalen van nieuwe contracten.

The Alliance, die volgend jaar april van start moet gaan, bestaat uit het Duitse Hapag-Lloyd, de drie Japanse rederijen NYK, K-Line en MOL en het Taiwanese Yang Ming.

Er zijn wereldwijd al twee andere samenwerkingsverbanden : 2M en Ocean.

Voorzitter William Doyle van de Federal Maritime Commission (FMC) in de VS dringt er bij hen op aan met soortgelijke maatregelen te komen.

(NRC)