Vier grote steden doen dieselauto’s in 2025 in de ban

De burgemeesters van Parijs, Mexico-Stad, Madrid en Athene willen vanaf 2025 een verbod op dieselauto’s in de stad.

Foto: Jeroen Jumelet / ANP

Dieselauto’s zijn vanaf 2025 niet meer welkom in Parijs, Mexico-Stad, Madrid en Athene. Dat maakten de burgemeesters van de steden donderdagavond bekend tijdens de tweejaarlijkse C40 bijeenkomst in Mexico-Stad. Tijdens deze conferentie praten bestuurders van 86 grote steden wereldwijd over milieu en klimaat.

De burgemeesters hopen op deze manier de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren. Ook hebben ze toegezegd het gebruik van alternatieve voertuigen, zoals het openbaar vervoer, te zullen stimuleren en fiets- en wandelpaden te verbeteren. In het persbericht zegt Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs: “Vandaag staan we op en zeggen we dat we luchtvervuiling en de gezondheidsproblemen en sterfgevallen die het veroorzaakt niet langer tolereren.”

Mexico-Stad ziet in het verbod op de dieselauto ook een oplossing voor de verkeersopstoppingen waar de stad mee worstelt. De burgemeester zegt in de verklaring daarom te willen werken aan het metronet en het busvervoer in de stad.

De burgemeester van Athene wil op den duur al het autoverkeer weren uit het centrum van de stad en de burgemeester van Madrid ziet een kans om ook het aandeel broeikasgassen te verminderen.

Gezondheidsproblemen

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wordt luchtvervuiling een steeds groter probleem. Volgens de organisatie sterven er jaarlijks 3 miljoen mensen aan de gevolgen van vervuilde lucht. Het overgrote deel van hen woont in steden.

De C40 top heeft daarnaast ook een wereldwijde petitie opgesteld waarin ze de auto-industrie oproepen te stoppen met het produceren van dieselauto’s.

Nederland

Van de Nederlandse bestuurders zijn onder andere wethouder Abdeluheb Choho van Amsterdam en burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb op de top aanwezig. Zowel Amsterdam en Rotterdam voldoen niet op alle locaties aan de Europese normen van luchtkwaliteit.

Zo wonen in Rotterdam achtduizend mensen in straten waar de luchtkwaliteit onvoldoende is. Beide steden zetten zich in om de luchtkwaliteit de komende jaren te verbeteren met bijvoorbeeld het invoeren van een milieuzones. De gemeente Rotterdam zegt in een reactie op het plan van de vier steden om alle dieselauto’s in 2052 te weren: “Voor Rotterdam is het van belang nu al maatregelen te nemen om voor alle Rotterdammers meer gezondere lucht te bewerkstelligen.”

In Europa lijkt de dieselauto al enigszins op zijn retour. In vrijwel alle Europese landen nam in het eerste halfjaar van 2016 het percentage nieuw geregistreerde dieselauto’s af en er wordt verwacht dat deze trend zal doorzetten omdat diesel steeds duurder zal worden .