Tientallen ontslagen bij reorganisatie TomTom

In totaal zullen 200 werknemers bij de divisie consumentenproducten een andere baan moeten vinden.

Foto: Piroschka van de Wouw / ANP

Tientallen werknemers van navigatiegigant TomTom moeten als gevolg van een grote reorganisatie op zoek naar een nieuwe baan. Dat bevestigt TomTom na berichtgeving van zakenzender RTL Z vrijdag.

TomTom geeft als verklaring voor de reorganisatie dat het navigatiebedrijf zijn personeel wil inzetten op de plekken die “de beste kansen bieden”, aldus een woordvoerder. 200 mensen van de tak consumentenproducten, de divisie die onder meer navigatiekastjes maakt, worden herplaatst. In totaal verliezen ongeveer 60 mensen hun baan, waarvan er ruim 20 nog in Nederland werkzaam zijn.

Vraag naar navigatiekastjes neemt af

In totaal werken er bij TomTom 4.600 mensen, waarvan ongeveer 1.000 bij de consumententak. Het bedrijf moet het vooral hebben van de opbrengsten uit de divisie die de navigatiekastjes maakt, maar juist die tak heeft het de laatste tijd moeilijk. Bij de kwartaalresultaten die TomTom in oktober presenteerde, bleek dat de vraag naar losse navigatiekastjes zwakker was dan verwacht.

In Europa daalt de verkoop met 20 procent, in de VS met 23 procent, verwacht TomTom. De omzet van de consumententak daalde met 15 procent ten opzichte van vorig jaar. TomTom haalt 46 procent van zijn omzet uit consumentenartikelen; behalve navigatiesystemen zijn dat ook sporthorloges, een fitnessband en een actiecamera.

Lees ook: TomTom wil sporters en scooters.

Om de afnemende vraag naar navigatiesystemen te compenseren, zet TomTom de laatste maanden in op een reeks gadgets voor onder meer scooterrijders en sporters. Zo introduceerde het bedrijf een navigatieschermpje voor op het scooterstuur en voor sporters een activiteitenmeter met elektronische vetmeting. De verkopen van dergelijke gadgets verlopen nog niet goed genoeg om de tegenvallende vraag naar navigatiesystemen op te vangen.

    • Marc Hijink
    • Etienne Verschuren